Nieuws

Colruyt vraagt toestemming om meer data over je te verzamelen

Colruyt winkel
© Colruyt Group
Supermarkten zijn de laatste jaren omgevormd tot het domein van marketingafdelingen. Ook bij Colruyt willen ze meer data over je verzamelen om gerichter aanbiedingen te doen. Wel houd je daar zelf controle over.

Colruyt zegt 4 miljoen klanten met een Xtra-klantenkaart te zullen vragen om een ‘dataprofiel’ te selecteren. Dat profiel bepaalt hoeveel gegevens Colruyt over je verzamelt voor persoonlijkere promo’s. Bij het hoogste niveau, advanced, verzamelt de winkelketen natuurlijk de meeste (persoonlijke) gegevens en worden die ook met partners gedeeld. Wie het liefst zo min mogelijk gegevens wil prijsgeven, kiest dan best weer voor het ‘minimal’-profiel.

Tussen minimal en advanced zitten overigens nog twee profielen, basic en connected, met elk hun (klant)voordelen. Dat Colruyt met het verzoek komt om een dataprofiel te selecteren, heeft ermee te maken dat het, net als andere supermarktketens, aanbiedingen wil personaliseren. Dat wil zeggen dat je straks promo’s kan krijgen op basis van items die je vaker aanschaft. Colruyt mag echter niet zomaar gegevens verwerken en vraagt daar nu expliciet toestemming voor.

Meer data = meer besparen

Hoe meer gegevens Colruyt (en partners) mogen analyseren, hoe passender de aanbiedingen. Wie meer data deelt, kan meer besparen, luidt de boodschap. Het is de bedoeling dat de Xtra-kaart de ‘persoonlijke assistent’ wordt van Colruyt-klanten. Voor hen is het ook verplicht om een klantprofiel te kiezen. Wie niet kiest, kan straks geen gebruik meer maken van de Xtra-features in de Colruyt-app en de voordelen van de kaart.

Klanten kunnen natuurlijk ook zonder Xtra-kaart bij Colruyt winkelen. Bovendien blijft de laagsteprijsgarantie gewoon gelden bij de winkelketen, ook zonder de kaart.

Colruyt volgt de meute

Colruyt is een van de laatste grote supermarktketens die in het ‘persoonlijke promo’s’-karretje stapt. Albert Heijn (bonusbox), Delhaize (e-deals) en Lidl (Lidl Plus met coupons) zijn Colruyt al voorgegaan. Bij Delhaize kan je ook precies kiezen hoeveel gegevens je wil delen, waarbij je dus ook meer korting krijgt wanneer je meer gegevens deelt. Bij Albert Heijn en Lidl is er veel minder controle over hoeveel data er verzameld wordt.

Uitgelicht artikel Colruyt Smart Cart Colruyt start met brede uitrol slimme winkelwagen met camera’s
colruytprivacy

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals