Gids in de digitale wereld: “Van Polen tot India”
Digitale transformatie
“Alles is digitaal,” licht Kris Poté, vicepresident bij Capgemini Belgium, toe. “Alle mogelijke processen zijn gestoeld op digitale diensten, en dus bereiden wij klanten daarop voor, en zorgen we dat ze over een concurrentieel voordeel beschikken door de geschikte systemen te implementeren.”
Bedrijven kunnen het zich immers niet meer veroorloven om stil te blijven staan, en zijn genoodzaakt mee te stappen in het digitale verhaal. Daarom wordt er bij Capgemini extra aandacht besteed aan de begeleiding van die transformatie, waarbij het bedrijf mikt op de Collaborative Business Experience. Zo zet Capgemini de klant mee aan het roer van hun digitale reis. “We gaan nooit zeggen: ‘ga maar aan de kant, wij pakken het hier wel over’,” verklaart Poté. “In plaats daarvan concentreren we ons op constructief overleg en de samenwerking met de klant om het project tot een goed einde te brengen. Dat is een van de belangrijkste kenmerken van Capgemini.”
“We implementeren daarom ook niet lukraak ‘een systeem om een systeem’,” gaat hij verder. “We leveren onze diensten om onze klanten binnen te leiden in de digitale wereld.”
Blik op internationaal
Die digitale wereld wordt gekenmerkt door enkele trends. De ontzettende snelheid waaraan de digitale transformatie onderhevig is bijvoorbeeld, maar ook de druk op de prijzen in de IT-dienstenmarkt die almaar wordt opgevoerd, onder invloed van een tekort aan talent. Datzelfde gebrek aan de juiste werkkrachten zorgt verder voor een sterke beweging naar het offshore-model. “Heel de sector wordt geconfronteerd met een tekort aan resources, aan capabele mensen. Zeker in België zijn zulke middelen redelijk schaars,” aldus Poté.
Capgemini gaat daarom uit van het rightshore-model: een model waarbij de juiste resources ingezet worden op de juiste plaats. “We gaan competenties halen waar ze het best voorhanden zijn. Zo kunnen we collega’s van over heel de wereld – van Polen tot India – inzetten voor Belgische projecten, en op die manier de best dienstverlening bieden aangezien we veel verder kijken dan ons eigen, kleine landje. En dat komt de klant ten goede, want zo worden de beste competenties wereldwijd voor hem toegankelijk.”
Verantwoordelijk ondernemen
Ook intern blijft Capgemini ijveren om een vooruitstrevende werkplek te creëren. In 2017 werd het bedrijf voor het dertiende jaar op rij gekroond als Top Employer, en belandde de firma in de top drie van beste werkgevers in België. Poté laat weten dat de certificatie gewaardeerd wordt door het bedrijf. “Het bewijst dat we niet alleen in termen van het beloningspakket, maar ook qua opleidingen en extralegale voordelen heel sterk staan. We zetten bovendien in op diversiteit en zijn trots op onze open cultuur.”
Hij merkt daarnaast dat zulke aspecten ook gesmaakt worden door klanten: “Tegenwoordig gaat het niet alleen over de prijs of de diensten an sich, maar ook over hoe verantwoord je staat in de maatschappij.” Dat is ten slotte iets wat Capgemini hoog in het vaandel draagt, laat de vicepresident weten. Het bedrijf hamert op CSR (Corporate Social Responsibility), en zet zich in om duurzaam en milieuvriendelijk te werken.
Disclaimer: Voor de gegevens op deze pagina zijn enkel de adverteerders verantwoordelijk.