Reviews

Trek Fetch+ 4 review: dé vervanger van de auto?

Trek Fetch+ 4
© Trek
Voordelen
Kwaliteit
Rijcomfort
Wendbaarheid
Nadelen
Geen richtingaanwijzers
Prijs aan de hoge kant
Aanbevolen prijs: €6.999
Waar te koop?
Totaalscore 8
We mochten met de Trek Fetch+ 4 op pad. Deze elektrische bakfiets, met genoeg ruimte aan boord voor kinderen en de boodschappen, zou volgens Trek dé vervanger van de auto kunnen zijn. Is dat ook zo?

De Trek Fetch+ 4 elektrische bakfiets ziet er mooi, modern en gestroomlijnd uit. Naast het mooie, moderne design is de kwaliteit van de bakfiets ook zeer goed te noemen. De gebruikte materialen zijn stevig en de fiets voelt zeer degelijk aan. De kwaliteit straalt er vanaf.

Specificaties en opties

De Trek Fetch+ 4 beschikt over een uitneembare lithium-ionaccu van 750 Wh, en heeft een actieradius van tot 138 km. De bakfiets beschikt over een aantal premium features zoals de hydraulische remmen en riemaandrijving. Hieronder vind je de belangrijkste specificaties:

  • Batterijcapaciteit: 750 Wh (lithium-ion)
  • Motor: Bosch Performance Line Cargo (85Nm)
  • Aandrijving: riemaandrijving
  • Rem: hydraulische schijfremmen
  • Framemateriaal: aluminium
  • Verlichting: geïntegreerde voorlamp en achterlamp
  • Banden: Schwalbe Pick-Up
  • Gewicht: 75 kg
  • Autonomie: Tot 138 kilometer
  • Topsnelheid (trapondersteuning): 25 km/u
  • Kleur: Dnister Black of Lava

Rijervaring

Als je niet gewend bent om op een (elektrische) bakfiets te rijden, dan is het de eerste paar keren met opstappen en wegrijden even wennen, maar dat went vrij snel. De Trek Fetch+ 4 heeft maar twee wielen, waardoor je bij het stilstaan dus altijd een voet aan de grond moet houden. Dat maakt de bakfiets tegelijk zeer wendbaar en makkelijk te manoeuvreren. Het voorwiel, dat voor de bak zit, kan erg ver draaien, waardoor de draaicirkel relatief klein is.

De elektrische bakfiets rijdt erg comfortabel, ook met flink wat gewicht in de transportbak. Dit komt door het stijve aluminium frame en de geveerde voorvork. Bij onstuimig weer merk je wel dat de bakfiets door zijn lengte en grootte wat instabieler wordt, maar dat is logisch. In bochten ligt de bakfiets verder strak op de weg en rechts of links afslaan is zodoende geen probleem en voelt natuurlijk. Wanneer je richting aan wilt geven en je hand uitsteekt, waardoor je dus maar één hand aan het stuur hebt, dan merk je wel dat de fiets wat instabieler wordt. Het zou fijner en veiliger zijn als de e-bike over richtingaanwijzers zou beschikken. Dat is iets wat we graag zouden terugzien op zo’n premium fiets van Trek.

De traploze Enviolo-versnellingsnaaf, die het grote vermogen efficiënt en comfortabel weet over te brengen, voelt prettig aan. Ook de krachtige hydraulische schijfremmen met vier zuigers per rem doen hun werk goed. Ze geven een gevoel van veiligheid, ook bij regenachtig weer.

Zithouding

De zithouding is rechtop, waardoor je comfortabel zit – ook tijdens de wat langere ritten. Doordat je rechtop zit, houd je ook goed overzicht met wat er om je heen gebeurt. Het zadel zit goed en ook tijdens de wat langere fietstochten krijg je geen last van je zitvlak. Het zadel is eenvoudig met een hendel aan het stuur in hoogte te verstellen. Dat kan zowel in stilstand als tijdens het fietsen, wat erg handig is.

Gewicht

De bakfiets is met zijn 75 kg geen lichtgewicht. Tijdens het fietsen merk je daar niet veel van, maar wanneer je hem op de standaard moet zetten kan dat – zeker met wat extra kilo’s aan boord – een uitdaging zijn. Als je het trucje eenmaal onder de knie hebt, valt het echter mee.

Motor, batterij en aandrijving

De Trek Fetch+ 4 is uitgerust met een Bosch Cargo Line (85Nm) middenmotor en heeft een 750 Wh li-ion uitneembare accu aan boord. De middenmotor voelt krachtig en dat is prettig. Het volledig opladen van de accu kost ongeveer zes uur. De maximale actieradius van de bakfiets op papier is 138 kilometer, maar in de praktijk is dat vaak lager afhankelijk van factoren als totaalgewicht, ondersteuningsniveau en weg- en weersomstandigheden. Op de Fetch+ 4 zijn er vier ondersteuningsniveaus in te stellen, genoeg om voor jou de ideale stand tijdens het fietsen te gebruiken.

De fiets beschikt naast de rotatiesensor ook over een trapkrachtsensor. Deze combinatie geeft een veel natuurlijkere trapondersteuning. De trapkrachtsensor meet als het ware hoeveel kracht er op de pedalen wordt gezet en bepaalt aan de hand daarvan de juiste hoeveelheid trapondersteuning. De bakfiets wordt aangedreven door een riem die je dus niet hoeft te smeren en ook nog eens muisstil is.

Transportcapaciteit

Het draaggewicht van de transportbak is 80 kg en het maximale totaalgewicht van de fiets is 250 kg inclusief passagiers en bagage. De transportbak is standaard uitgerust met twee kinderzitjes en is uit te breiden met een maxicosi of een bankje geschikt voor nog twee kinderen. De bakfiets heeft achter ook nog een bagagedrager waar plek is voor nog een extra kinderzitje. In totaal kun je dus maar liefst tot 5 kinderen vervoeren. De transportbak is vrij hoog, waardoor boodschappen of tassen er ook niet zomaar uitvallen.

Accessoires en opties

Naast de verschillende opties voor in de transportbak is er nog een optionele regenhoes verkrijgbaar die we tijdens het fietsen gebruikt hebben. Dat is zeker geen overbodige luxe in herfstachtige of winterse omstandigheden, en de hoes doet zijn werk goed. Wanneer je die eraf wilt halen moet je ze echter wel met een speciaal meegeleverd sleuteltje losmaken. Dat is vrij omslachtig, maar waarschijnlijk wil Trek voorkomen dat de regenhoes gestolen wordt.

De Trek Fetch+4 met regenhoes is geen overbodige luxe
De optionele regenhoes voor de Trek Fetch+ 4 is zeker een aanrader© Trek

De elektrische bakfiets heeft verder standaard een handige smartphonehouder op het stuur die je telefoon onderweg oplaadt. Via de Trek-app kan je relevante ritgegevens op je smartphone laten weergeven.

Veiligheid

Zoals eerder benoemd, beschikt de Trek Fetch+ 4 elektrische bakfiets over hydraulische schijfremmen met vier zuigers per rem. Deze werken uitstekend en maken de fiets ook veiliger, zeker in natte omstandigheden. Daarnaast beschikt de bakfiets over goede voor- en achterverlichting, waardoor je voor overige weggebruikers goed zichtbaar bent, maar zelf ook genoeg kunt zien wanneer het schemerig of donker is.

De verlichting is geïntegreerd en wordt gevoed door de accu. Je hoeft dus nooit de batterijen van de verlichting te vervangen. Wat betreft de kinderzitjes zijn deze allen voorzien van een vijfpuntsgordel, stevige hoofdsteunen en een rugleuning (drie posities: rechtop, relaxed en slaapstand). Erg veilig dus.

De kinderstoeltjes met 5-puntgordel zijn in 3 verschillende posities te zetten. Rechtop, relaxed of slaapstand
Kinderstoeltjes met vijfpuntsgordel met drie mogelijke posities: rechtop, relaxed en slaapstand – © Trek

Conclusie en eindoordeel

De Trek Fetch+ 4 is verkrijgbaar voor 6.999 euro. Dat is weliswaar aan de hoge kant, maar daar krijg je dan ook een kwalitatief uitstekende elektrische bakfiets voor terug, met genoeg transportcapaciteit. Deze elektrische bakfiets kan zeker de vervanger voor je auto zijn, maar kan uiteraard ook gewoon naast de auto gebruikt worden. Je zal in ieder geval geen miskoop doen want de kwaliteit, het rijcomfort en het gebruiksgemak is uitstekend te noemen. Bovendien vinden kinderen het hartstikke leuk om in de Fetch rondgefietst te worden.


Klik op de button hierboven voor de prijzen en levertijd.

e-bikeelektrische fietsontspanningreviewtrek

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren