Hearthstone: The Lost City of Un’Goro review

Nadat we in april Year of the Raptor aftrapten met de lancering van Into The Emerald Dream, is het deze keer de beurt aan The Lost City of Un’Goro om Hearthstone uit te breiden met nieuwe kaarten, keywords en Quests.
The Lost City of Un’Goro voegt maar liefst 145 nieuwe kaarten toe aan Hearthstone en sinds de release is het duidelijk geworden dat de Quests degene zijn met de grootste impact op de gameplay-ervaring in Hearthstone. Een verrassing is dat niet, want in het verleden bleken Quest-kaarten al eens vaker enorm sterk. Zo is de Journey to Un’Goro Rogue Quest ‘The Caverns Below’ uit 2017 nog steeds een van de vaakst aangepaste kaarten in Hearthstone, omdat het zo moeilijk was voor Blizzard om de juiste balans te vinden.
Nieuwe Quest-kaarten maken impact
Deze keer was het Dive the Golakka Depths die de eer kreeg. De kaart maakte Murloc Paladin enorm sterk aan het begin van de uitbreiding, tot op het punt dat er bijna niets anders gespeeld werd. Leuk was anders, maar Blizzard besloot al snel om het krachtniveau van de kaart wat terug te schroeven. Dit maakte dat andere Quests de voorbije weken ook een kans kregen, zoals de Mage-kaart The Forbidden Sequence die het keyword Discover in de klasse ondersteunt. Dit zorgde voor leuke nieuwe gameplay en dynamische spelborden. Ook de Warrior Quest met de vereiste om 10 beurten te overleven is zeer fijn om te spelen, al lijkt de vereiste net wat te hoog te liggen voor de huidige snelheid van het spel. Andere Quests hebben ook aardig wat potentieel, maar worden momenteel nog niet gespeeld, al is experimenteren wel aan te raden.


Het nieuwe keyword in The Lost City of Un’Goro is Kindred, dat kaarten een bonus geeft wanneer je de vorige beurt een kaart van hetzelfde type gespeeld hebt. Het is een krachtig effect en je wil zelden een Kindred-kaart spelen wanneer dit effect niet actief is. Dit maakt dat veel klassen de kaarten links laten liggen, met uitzondering van Elemental Shaman dat een uitstekend deck voor beginners is geworden.


Na meer dan honderd games de voorbije maand is ons opgevallen dat er heel wat variatie mogelijk is. In de vorige uitbreiding werd vooral Imbue Paladin gespeeld terwijl er nu meer dan 15 speelbare decks zijn, verspreid over een zevental klassen. Blizzard heeft dus voor een uitstekende balans en veel keuze gezorgd, wat zeer geapprecieerd wordt. Meer van dit in de toekomst graag.














