Sla het inloggen over, start direct op naar de desktop, voeg apps toe aan het startmenu, gebruik slechts een hand om bestanden te verslepen op je laptop en sluit af met je toetsenbord.

Onderzoekers van de UCLL van Diepenbeek hebben een handige truc ontdekt om een gebruikte batterij van een elektrische auto een tweede leven te geven.

In een standaard elektrisch auto zitten ongeveer een 40-tal batterijpacks. Die zijn elk nog eens opgedeeld in verschillende cellen. Doorgaans gaat de batterij van een elektrische auto zo’n 10 jaar mee bij intensief gebruik van de wagen. Maar wat doe je er na met die onbruikbare batterij?

Zo ziet de batterij van een elektrische wagen er uit. Afbeelding: NRC Handelsblad

Onderzoek uitgevoerd door ingenieurs van het UCLL te Diepenbeek hebben ontdekt dat je de batterijen van de wagen nog een tweede leven kan geven. Ze kunnen namelijk omgebouwd worden tot een thuisbatterij. Volgens de onderzoekers zijn batterijen daar geschikt voor omdat het energieverbruik van een elektrische auto ontzettend hoog is. Een half uurtje met een wagen rondrijden leidt tot hetzelfde verbruik als het gemiddelde gezin dat een hele dag thuis is. Daarom worden de batterijen zeer zuinig gebruikt, en kunnen ze nog een nut hebben zelfs als ze niet meer bruikbaar zijn voor je wagen.

Spaar geld uit

Een thuisbatterij kan heel nuttig zijn om energie op te slaan voor later wanneer je in nood zit. Zeker voor wie zonnepanelen heeft, is het het overwegen waard. Op zonnige dagen genereer je met je zonnepanelen heel wat meer extra energie dan dat je dagelijkse gebruik vergt. Die extra energie kan je via een thuisbatterij opslaan. Als je dan eens met een kortsluiting te kampen krijgt, dan kan je die extra energie gebruiken om je uit de dringendste nood te helpen. Zo wordt je een stuk minder afhankelijk van het energienet, en haal je meer rendement uit groene energie.

Het nadeel aan een thuisbatterij is dat het aanbod op de markt redelijk duur is. Het goedkoopste model bij bijvoorbeeld Luminus kost €3999. Het is dan ook maar de vraag of het die investering echt waard is, want je zal de stroom vooral in noodsituaties aanwenden. Net op dat gegeven biedt deze truc een oplossing. Volgens de onderzoekers is het zelf bouwen van een thuisbatterij uit de batterijpacks van een wagen een stuk goedkoper, tot zelfs de helft van de marktprijzen.

Niet eenvoudig

Maar er is jammer genoeg ook een keerzijde. De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat het ook zeer moeilijk is om batterijen van elektrische wagens om te bouwen. De batterijen worden – enigszins logisch – niet gemaakt om te demonteren. Bovendien bouwt elke fabrikant de batterijen op basis van zijn eigen formule. Moesten in de toekomst standaardformules opgelegd worden aan fabrikanten, dan zou het al wat eenvoudiger kunnen worden. Maar het lijkt toch eerder een klusje voor enkel de meest handige Harry’s onder ons.

Wil je over een jaar of 10 veel geld uitsparen op een thuisbatterij? Schaf je dan een elektrische wagen aan en begin alvast te oefenen met het demonteren van batterijen!