Nieuws

Opta legt KPN boete van 780.000 euro op

Met zijn KlantPartnerProgramma’s heeft KPN op een onwettige manier zakelijke klanten aan zich gebonden en daarmee de concurrentie geen kans gegeven. Dit is verboden, oordeelt de Opta. De telecomaanbieder vecht de boete aan.

 

Door KPN’s machtspositie op de vaste-telefoniemarkt is het bedrijf gebonden aan specifieke verplichtingen opgelegd door de Opta. Zo mag KPN geen selectieve aanbiedingen voorstellen die de concurrentie onmogelijk kan volgen. Dat deed het bedrijf volgens de Opta wel met zijn programma’s, die verboden afspraken bevatten.

Onwettig
In de afspraken staat dat KPN een uitnodiging wil voor het offertetraject, dat de klant voor KPN moet kiezen als het andere aanbod gelijkwaardig is en dat de klant KPN op de hoogte moet stellen als een concurrent een lagere prijs aanbiedt. De autoriteit vindt dat dit ongeoorloofd is en legt de telecomaanbieder een boete van 780.000 euro op.

Opta beboet KPN overigens niet voor de eerste keer. Vorige week kreeg het telecombedrijf al een geldstraf van ruim 500.000 euro voor onwettige kortingen op internationaal bellen.

Aanvechten
KPN is het echter niet eens met het besluit van de autoriteit en zal de boete aanvechten. Het conflict tussen beide instellingen wijt KPN aan een verschil van inzicht waar klanten zowel gereguleerde als niet gereguleerde diensten afnemen. 
 

kpnnieuwsoptatelecom

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals