Sms-aanbieder moet aanvraag bewijzen

Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken wil de aanbieder van sms-diensten er wettelijk toe verplichten te bewijzen dat er om de dienst is gevraagd, wanneer de afnemer een klacht indient. Als hij dat niet kan, dan wordt er niet betaald.
Heemskerk zegt een half jaar nodig te hebben om deze wetgeving door te voeren. Intussen hebben de aanbieders de tijd om hun zaken op orde de stellen. Dat zei hij vandaag tijdens een debat met de Tweede Kamer.
Hiermee hoopt de bewindsman een einde te maken aan de onduidelijke betaalde sms-diensten waar jongeren maar al te vaak intrappen, met soms een torenhoge schuld als gevolg.
Betaling
Heemskerk wil overigens dat het abonnementsgeld niet meteen wordt afgeschreven. In de nieuwe wetgeving zou de telecomprovider de klant eerst moeten waarschuwen over de kosten, zodat hij de tijd heeft om een klacht in te dienen.
Als de sms-aanbieder dan niet kan bewijzen dat de afnemer erom gevraagd heeft, dan mag de aanbieder niets in rekening brengen.
De Kamer reageert positief op de voorstellen, maar vindt een half jaar te lang duren. De nieuwe regels zouden in de Telecomwet opgenomen moeten worden. Deze wet wordt immers binnenkort aangepast.













