Google personaliseert 20% van zoekresultaten

Volgens Bryan Horling, een softwareontwikkelaar uit het Californische Mountain View, past Google twintig procent van al je zoekresultaten persoonlijk voor je aan. De resultaten worden afgestemd op je zoekgeschiedenis, waar je woont en wie je vrienden zijn.

“Dit heeft betrekking op iedereen die via Google zoekt”, zegt Horling vandaag tijdens de Search Marketing Expo in het Amerikaanse Santa Clara.

Jarenlang heeft Google resultaten per land gecodeerd. Nu doet de zoekreus dit op basis van individueel gedrag. Zo kun je het reisschema van de lokale busmaatschappij opzoeken door slechts ‘bustijden’ in te tikken.

[related_article id=”158901″]

Resultaten zijn eveneens gebaseerd op activiteiten van mensen met wie je contact hebt via Google Talk en Buzz. Zo zal een document dat door een van hen geschreven is prominent in de lijst verschijnen.

Gewijzigde zoekresultaten
Horling benadrukt echter dat de veranderingen subtiel zijn: “We verplaatsen misschien een paar resultaten naar beneden, maar het is onwaarschijnlijk dat de hele resultatenpagina zal wijzigen.”

Ook wanneer iemand niet aangemeld is bij Google, worden zoekresultaten afgestemd op de gebruiker. Dit gebeurt op basis van eerdere zoekopdrachten, die verbonden zijn aan bepaalde cookies.

googleinternetnieuwssearch

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals