Twitter vraagt voortaan feedback aan gebruikers bij beleidswijzigingen
Net zoals andere sociale-mediasites wijzigt Twitter geregeld delen van zijn richtlijnen. Dit keer is het de beurt aan de richtlijnen met betrekking tot haatspraak en ontmenselijkende inhoud. Hiervoor doet het bedrijf gewoonlijk een beroep op zijn eigen Trust and Safety Council en verscheidene experts, maar nu voegt het hier nog een extra factor aan toe. Twitter gaat vanaf nu namelijk ook feedback vragen aan zijn gebruikers wanneer er veranderingen worden aangebracht aan het beleid van de website.
Our hateful conduct policy is expanding to address dehumanizing language and how it can lead to real-world harm. The Twitter Rules should be easier to understand so we’re trying something new and asking you to be part of the development process. Read more and submit feedback.
— Twitter Safety (@TwitterSafety) September 25, 2018
De nieuwe richtlijnen van Twitter over haatspraak en ontmenselijkende inhoud zijn een soort van uitbreiding op het bestaande haatbeleid van het platform. Deze update richt zich specifiek op haatspraak die aanzet tot geweld of een directe aanval is tegenover mensen gebaseerd op ras, etniciteit, seksuele oriëntatie, gender, genderidentiteit, religie, leeftijd, handicap of ernstige ziekte. Dergelijke haatdragende inhoud kan namelijk leiden tot “offline” gevolgen zoals zelfverminking.
In dit geval vindt Twitter de feedback vooral belangrijk om een duidelijk globaal inzicht te krijgen in hoe deze richtlijnen invloed zullen hebben op bepaalde gemeenschappen en culturen. Gebruikers van het platform kunnen nu reeds hun persoonlijke feedback over deze update geven door middel van een korte survey onderaan deze blogpost, waarin de wijzigingen ook uitgelegd worden. Of het bedrijf dit format gaat aanhouden voor toekomstige feedbackrondes is nog onbekend. Misschien verschijnt er binnenkort wel een survey om feedback te geven op de manier waarop er feedback kan worden gegeven.