Nieuws

Waarop let je bij het bouwen van je e-shop?

Heb je al enig huiswerk verricht en ben je klaar om de eerste steen te leggen van je toekomstige webwinkel, dan overloop je best onderstaande succesfactoren voor een geslaagd e-commerceproject. Productaanbod Goede e-commerce staat of valt met een duidelijke website, een overzichtelijke navigatie en korte, heldere taal. De bezoeker moet op een intuïtieve manier zijn weg kunnen vinden in uw […]

Heb je al enig huiswerk verricht en ben je klaar om de eerste steen te leggen van je toekomstige webwinkel, dan overloop je best onderstaande succesfactoren voor een geslaagd e-commerceproject.

Productaanbod
Goede e-commerce staat of valt met een duidelijke website, een overzichtelijke navigatie en korte, heldere taal. De bezoeker moet op een intuïtieve manier zijn weg kunnen vinden in uw productaanbod. De mogelijkheid om producten te vergelijken is daarbij zeker een voordeel.

Dat gaat een flink stuk makkelijker als je zelf al beschikt over een goed gestructureerde database van producten. Verlies ook zeker de kassa of betalingsmodule niet uit het oog wanneer je de gebruiksvriendelijkheid van je website onderzoekt.

Afrekenen
Bij het uitwerken van hun e-commercestrategie bepalen winkeliers welke producten ze aanbieden en hoe ze klanten willen aantrekken, maar ze vergeten de kassa. Nochtans moet je zo’n kassa integreren in uw site. Ken ook je klanten en hun betaalgedrag: jongeren hebben vaak geen kredietkaart, dus op sites waar je alleen met Visa of Mastercard kunt betalen kunnen ze niet terecht.

Andere klanten verkiezen dan weer betaalknoppen die hen naar de website van hun eigen bank leiden, waar ze betalen via een online overschrijvingsformulier. Heeft iemand de eerste keer met Visa betaald, stel hem de volgende keer dan voor dat opnieuw te doen. Blijf echter tegelijk andere opties aanbieden.

Klantencommunicatie
Vang de klant correct op na een onderbroken betaalpoging. Als een betaling om welke reden dan ook mislukt, kun je een orderbevestiging sturen of ervoor zorgen dat zijn boodschappenmandje gevuld blijft. In dit stadium hoort ook je rechtstreekse communicatie met de klant. Stuur hem een e-mail zodra je de bestelling hebt ontvangen, de betaling is toegekomen of de goederen zijn verzonden. Als internetwinkelier moet je nu eenmaal de verkoper in de gewone winkel vervangen.

Marketing
Bij marketing gaat het in eerste instantie om het aantrekken van bezoekers. Dat kan via vermeldingen in bestaande communicaties, maar ook zoekmachinemarketing en webvertising maken best deel uit van de communicatiemix. Een keer de bezoeker op je site is beland wordt de conversie van bezoeker tot koper het belangrijkste aandachtspunt.

Factoren als prijszetting, cross selling, promoties en het bundelen van producten spelen daarbij een belangrijke rol. U kunt als internetwinkel verschillende prijsstrategieën hanteren door bijvoorbeeld in de marge van een hoofdproduct ook bijproducten met een hogere marge aan te bieden.

Soms is het verstandig om een bepaald product van een hoog prijskaartje te voorzien, om zo de perceptie te wekken dat het van een hogere kwaliteit is. Wil je met een (nieuw) product een grote klantenbasis veroveren, dan moet je misschien net laag inzetten.

Korting geven is een klassieker, maar het blijft een valkuil. Een vaak gebruikte methode is de koper te leiden naar een bepaalde drempel, zodat hij bijvoorbeeld de verzendkosten niet hoeft te betalen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals