Nieuwe AI-tool ESG District maakt duurzaamheid bedrijven inzichtelijk

Trustmedia, de advertentieregie van de zakenkranten De Tijd en L’Echo, wil alle informatie over duurzaamheid op één platform samenbrengen. En daar komt een primeur bij kijken: hun AI Assistent die in staat is om snel en efficiënt tot concrete inzichten te komen als het gaat over duurzaamheid van onze bedrijven.
ESG District kan een handige analysetool worden van de duurzaamheidsinitiatieven van bedrijven en de rapporten die ze daarvoor jaarlijks publiceren. Het nieuwe platform van Trustmedia zou zomaar een belangrijke rol kunnen gaan spelen, aangezien de vraag naar dergelijke analyses alleen maar zal stijgen. Bedrijven zullen binnenkort verplicht zijn om een jaarlijks duurzaamheidsrapport te publiceren, volgens de Europese CSRD-richtlijn. Het bereik van die rapporten is nog zeer laag en daar kan een gecentraliseerde plek verandering in brengen.
Het nieuwe platform zou kunnen terugvallen op het onlinebereik van de Tijd en L’Echo, die samen zo’n 1,3 miljoen unieke bezoekers over de vloer krijgen. Daarnaast krijgt ESG District ondersteuning van experts bij BNP Paribas Fortis en KPMG.
Duurzaamheidsverslagen leesbaar maken
Trustmedia vermeldt een marktstudie bij 550 Belgen, waaruit naar voor komt dat de meerderheid zulke duurzaamheidsverslagen gewoon niet leesbaar vindt. Omdat de verslagen vaak erg lijvig zijn, neemt drie vierde van de respondenten ze niet gedetailleerd door. 86 procent van de bevraagden gaat zelf op zoek naar een vereenvoudigd overzicht. Vaak vinden ze dat niet en het is net daar dat de AI-tool van ESG District op zal inspelen.
De AI-tool is erop getraind om alle beschikbare rapporten te analyseren en op een inzichtelijke, compacte manier te presenteren. De AI Assistent laat gebruikers vervolgens toe om specifieke vragen te stellen, waarna de tool hen naar de juiste informatie moet leiden. Dat kan gaan over één specifiek bedrijf, maar ook vergelijkingen tussen ondernemingen of sectorgebonden inzichten zijn mogelijk. Dat kan in de vorm van video’s, infographics, casestudies en andere formaten.
“Uit gesprekken met bedrijfsleiders blijkt dat heel wat bedrijven veel investeren in hun rapportage, zonder dat ze er veel uit terugkrijgen. Bedrijven worstelen om hun duurzaamheidsinitiatieven gecommuniceerd te krijgen naar de buitenwereld en ons onderzoek toont duidelijk aan waarom”, zegt Hans De Rore, CCO bij Mediafin. “Via de mogelijkheden van AI speelt ESG District daarom in op de specifieke behoeften van gebruikers en bedrijven. Zo kan de AI Assistent vergelijkingen maken tussen verschillende bedrijven binnen een bepaald thema, maar even goed de relevante info voor een specifieke stakeholder uit een rapport kernachtig samenvatten. Dat is baanbrekend in de wereld van duurzaamheidsrapportage.”
ESG District is vanaf 11 oktober beschikbaar en te raadplegen via esgdistrict.tijd.be.














