Huawei wil de IT-wereld veroveren

Fabrikanten uit Zuid-Korea, Taiwan of Japan, die kennen we. Maar een Chinees bedrijf met een moeilijk uitspreekbare naam dat de IT-wereld op alle domeinen wil veroveren, lijkt eerder uitzonderlijk.

Een opmerkelijk bericht in de marge: IT- en telecomfabrikant Huawei gaat volgend jaar het Amsterdamse Arena voetbalstadion uitrusten met draadloos internet. Het bedrijf doet dit naar aanleiding van een recente sponsordeal met voetbalclub Ajax Amsterdam.

Volgens Huawei wordt het netwerk in de Amsterdam Arena het grootste open draadloze netwerk van Nederland, en van de Benelux tout court. In België blijven dergelijke grote projecten voorlopig uit. “Hier is zo’n initiatief minder nodig. Wij hebben de voorbije jaren al een mooie positie opgebouwd”, vertelt Jeffrey De Wolf, die vice-president sales is voor Huawei België.

China

Zowat 25 jaar na de gebeurtenissen op het Tiananmen-plein in Peking kunnen we één ding stellen. De politieke revolutie is er in China niet echt geweest, maar de economische revolutie des te meer.

Het Chinese Huawei is hiervan het uitgelezen voorbeeld. Het bedrijf is al jaren actief in de markt voor telecominfrastructuur, zoals antennes en basestations, en telt onder meer Belgacom en Mobistar als klant. “In België is dit nog goed voor ongeveer driekwart van onze omzet”, vertelt Jeffrey De Wolf. “In deze markt zijn wij marktleider, al is het aantal klanten natuurlijk erg beperkt.”

Van de 150.000 Huawei-werknemers werken er slechts 35.000 buiten China. Dat betekent dus dat meer dan drie kwart in het thuisland aan de slag is. Bij grote Amerikaanse IT-bedrijven is deze geografische verdeling veel meer verspreid. “Toch zijn wij wereldwijd actief”, weerlegt De Wolf. “Het zorgde ervoor dat wij de voorbije jaren niet zo verschrikkelijk veel last hebben gehad van de economische crisis. Door je te richten op diverse domeinen en continenten, kan je het risico goed spreiden. In 2008 en 2009 zaten de VS en Europa volop in de bankencrisis, wij hebben dat toen weten te compenseren met de uitrol van 3G in China."

Vervijfvoudigd

Het Chinese bedrijf richt volop zijn pijlen op de markt voor devices. “Op één jaar tijd zijn wij vervijfvoudigd. Onze bedoeling is om tegen 2018 de top 2 voor smartphones te halen.” Hiervoor zal het bedrijf dus wel moeten afrekenen met de Samsungs, iPhones en Nokia"s van deze wereld.

Maar wat velen niet weten, is dat het bedrijf ook aanwezig is in de bedrijfsmarkt met opslag en routing-oplossingen. Momenteel gaat het om 5 procent van de omzet in ons land, die ongeveer 120 miljoen dollar bedraagt. Maar de bedoeling is om nu een partnernetwerk uit te bouwen. "We beseffen dat we nog veel kunnen leren van grote opslagspecialisten als EMC en Netapp, die we overigens niet als concurrent zien."

Toegroeien

Huawei is een mooi voorbeeld van de globalisering van de ICT-wereld, maar benadrukt ook een aantal andere trends. Zo vervaagt de grens tussen consumenten- en zakelijke oplossingen. Daarnaast illustreert het de convergentie tussen de IT en telecom die al jaren aan de gang is. “Toen we jaren geleden begonnen, waren wij een pure speler rond telecominfrastructuur. Vandaag spelen we mee in de wereldwijde IT-sector en willen we dat nog meer doen. Die twee werelden groeien volledig naar elkaar toe.”

achtergrondhuaweijaarboek2014smartbiztelecomtrends

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bekijk prijzen