Computer en smartphone vereisen verschillende SEO-strategie
De SEO die je voor content op een desktopwebsite toepast heeft niet dezelfde impact op je ranking bij Google als het mobiele opzoekingen betreft. Meer zelfs, website Search Engine Land berekende dat van 25 miljoen sleutelwoorden 79 procent van de Search Engine Results Page (SERP) data verschilden afhankelijk van of je kijkt voor mobiele toestellen of desktops. Wil je je meer gaan richten op mobiele bezoekers, dan zal een make-over van je SEO daarbij kunnen helpen.
Andere dingen die de website vaststelde: voor sleutelwoorden die tussen plaatsen 1 en 20 stonden in de SERP-lijst hebben 47 procent een verschillende ranking voor mobiel en desktop. 35 procent van de tijd verschilde de hoogst geplaatste URL voor een bepaalde opzoekterm ook tussen beide platformen.
Omslag
Mobiel heeft al enige tijd de desktop voorbijgestoken als het om webverkeer gaat. Sinds 2015 gebeuren er meer zoekopdrachten via mobiele toestellen dan op een gewone computer. Om tegemoet te komen aan die trend heeft Google aangekondigd dat het zijn zoekalgortime zal aanpassen om websites te bevoordelen die geoptimaliseerd zijn voor het mobiele platform. Die aanpassing is nog niet doorgevoerd, maar Google voert ondertussen wel experimenten uit met veranderingen aan het algoritme. Ben je niet zeker of je website voldoet aan Googles definitie van mobielvriendelijk? Google voorziet een testtool waarmee je je website kan analyseren.
Context
Wat doet de SERP van sleutelwoorden verschillen tussen beide platformen? Google speelt in op de context waarin je bepaalde zoektermen invoert. Het veronderstelt dat iemand die op zijn desktop de vraag “waar vind ik speciale wandelkousen?” intikt, waarschijnlijk zal overgaan tot een aankoop. Het kan zijn dat die persoon op zoek is naar een online webshop waar het het product kan aanschaffen, of gediend is met extra informatie over het onderwerp. Op mobiel is de intentie veel duidelijker: iemand die een dergelijke vraag stelt op zijn smartphone, is waarschijnlijk op zoek naar een winkel in de buurt. Misschien is dat niet altijd waar, maar de kans dat er een snelle transactie volgt op de zoekopdracht is veel hoger.
Dat verschil in context betekent dat bedrijven opnieuw moeten nadenken op hoe ze hun content schrijven en presenteren. De SERP data kan alvast helpen om na te gaan welke sleutelwoorden beter werken op mobiel. Differentieer tussen wat werkt voor welk platform, en gebruik die basis om een nieuwe strategie op te stellen. Je hoeft niet meteen je desktop-SEO overboord te gooien, het is mogelijk om de twee naast elkaar te laten bestaan.