Achtergrond

Artificiële intelligentie plaatst advertenties op jouw website

Google AdSense introduceert nieuwe advertentieblokken die gebruikmaken van artificiële intelligentie en machine learning bij het plaatsen van advertenties op internetpagina's.

Google AdSense maakt sinds kort gebruik van artificiële intelligentie bij het plaatsen van een nieuw soort advertentieblokken. De ‘Auto Ads’ of ‘Automatische advertenties’ moeten het nu nog eenvoudiger maken voor websitebeheerders om reclameblokken op een website te plaatsen en een deel van de advertentie-inkomsten op te strijken. Google maakte de nieuwe functie eerder deze week bekend op hun ‘Inside Adsense’-blog.

Voor websites is het verkopen van advertentieruimte een mogelijke inkomstenbron, maar dan moeten ze de ruimte kunnen opvullen met reclameboodschappen. Google AdSense helpt daarbij en vergemakkelijkt de verkoop van die adverteerbare ruimte op websites door mogelijke geïnteresseerde bedrijven een advertentiecampagne te laten opstarten, verspreid over alle websitedomeinen in de AdSense-portfolio.

Automatisering

Het AdSense-platform wordt wereldwijd door miljoenen websitebeheerders en -eigenaren gebruikt om aan te geven waar advertenties exact mogen verschijnen op hun internetpagina’s. Door de toevoeging van artificiële intelligentie moeten de websitebeheerders dit vanaf nu niet meer handmatig bepalen, maar neemt een zelflerend algoritme van Google het werk van hen over.

AdSense-gebruikers kiezen de types van advertenties die op de website verschijnen in de nieuwe ‘Automatische advertentieblokken’.

Bij het gebruik van ‘Automatische advertenties’ kan de website-eigenaar zelf besluiten welke soort advertenties mogen verschijnen op zijn website. Over de stijl, positie en grootte heeft het zelflerende algoritme van Google het laatste woord.

Google AdSense maakt al een hele tijd gebruik van automatisering, maar gaat nu nog een stap verder met de technologie. Vroeger scanden crawlers van de technologiegigant de inhoud van de internetpagina’s op basis van woorden. Met behulp van artificiële intelligentie en machine learning wordt nu de pagina-inhoud geanalyseerd en op basis van die informatie wordt bepaald waar en hoeveel advertenties op de internetpagina’s mogen worden weergegeven. Ook wordt automatisch bepaald welke advertentie-inhoud weergegeven wordt en welke niet, ook gebaseerd op de inhoud van de pagina.

 

De ‘Automatische advertenties’ van Google AdSense integreren op individuele internetpagina’s van websites gebeurt met een klein stukje code dat een websitebeheerder kopieert van het platform en plakt in de achterliggende code van de website. Daarna duurt het ongeveer tien tot twintig minuten vooraleer de advertenties op de pagina’s verschijnen.

Verbeteren advertentieweergaven

Het gebruik van machine learning is hier interessant omdat het niet alleen wordt toegepast om te achterhalen waar een advertentie best wordt weergeven op de pagina, maar ook omdat het zelflerende algoritme wordt ingeschakeld om analyses uit te voeren over hoe goed advertenties presteren. Zo leert het systeem welke locaties op internetpagina’s het meest geschikt zijn om advertenties op te tonen in de toekomst om het aantal ‘clicks’ en ‘impressies’ of ‘weergaven’ verder te verbeteren.

Google zet de laatste tijd duidelijk in op machine learning en artificiële intelligentie om de bestaande platformen verder te verbeteren. Door gebruik te maken van de ‘Automatische advertenties’ verhogen de mogelijke advertentie-inkomsten voor websites met een dagelijkse trafiek.

Valkuil

Een potentiële valkuil van ‘Automatische advertenties’ is de uiteindelijke beslissing die in handen ligt van artificiële intelligentie. Google AdSense laat het algoritme zelf bepalen hoeveel advertenties op een pagina worden weergegeven en het gevolg daarvan is mogelijk dat afhankelijk van het aantal en de grootte van de advertentieblokken die op de pagina verschijnen, de inhoud van de internetpagina verdrongen wordt door ‘reclame’ en de gebruikservaring negatief wordt beïnvloed.

Sommige AdSense-gebruikers ondervonden in de loop van de week al problemen met de ‘Automatische advertenties’. Deze advertentieblokken verschenen op internetpagina’s waar handmatige pagina-advertenties al op actief waren. Dat zorgde voor een teveel aan advertenties op de websites volgens Advanced Ads.

Over het aantal advertenties en de grootte daarvan hebben website-eigenaren voorlopig enkel controle als ze handmatig de locaties aanduiden en geen gebruikmaken van de ‘Automatische advertenties’. Voor de website-eigenaars die advertenties op paginaniveau toepassen, wordt hun code automatisch overgeschakeld naar de nieuwe automatische advertenties.

amazon web servicesbusinessintegratie partnerpublic-cloudservice garantie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken