Achtergrond

De kracht van data in e-commerce: een use case

Wie vandaag de dag eender welke dienst of product aan de man wil brengen, kan niet meer zonder digitale marketing. En wie digitale marketing zegt, zegt ook meteen big data.

Je moet je publiek immers goed kennen, voor je het ook efficiënt kan bereiken. Wat is hun leeftijd, waar wonen ze voornamelijk en hoe kenmerkt hun online gedrag zich? Het zijn maar enkele van de vragen die je jezelf moet stellen vooraleer je een digitale strategie uitwerkt voor je product of dienst.

Als je het uitwerken van je marketingstrategie liever outsourcet, dan kan je bijvoorbeeld een beroep doen op de Gentse start-up DataScouts. DataScouts helpt bedrijven namelijk bij de uitbouw van hun online marketingstrategie. Dat doen ze door uit verschillende bronnen big data te puren, die dan wordt gebruikt om een beter beeld te krijgen van de consument en zijn gedrag. Wees echter gerust, er wordt alleen gebruikgemaakt van informatie die publiekelijk beschikbaar is.

 

Veranderend marktlandschap

Het businesslandschap verandert steeds sneller, en daar hoort ook bij dat je als onderneming steeds vaker tegen nieuwe, frisse concurrenten moet opboksen. De marktomstandigheden zijn nu eenmaal veranderlijk en wat het jaar voordien aansloeg, doet dat niet noodzakelijk het jaar daarop. Daarom is het nodig dat je die trends als het ware kan “voorspellen”. Op basis van big data krijg je een overzicht over je klanten en hun veranderende gedrag, en verkrijg je een inzicht in hoe een bepaald marktsegment nu evolueert.

“Veel bedrijven hebben het moeilijk om marktinformatie bruikbaar te maken voor hun marketing en business-ontwikkeling. Intern zit er een schat aan informatie begraven in silo’s zoals CRM, of facturatiesystemen. Extern volgen ze de meest zichtbare concurrenten op de voet, maar ze blijven vaak blind voor nieuwe spelers en recente evoluties”, vertelt Ingrid Willems, CEO van DataScouts. “Business-ontwikkeling en marketing botsen vaak op de interne focus van ICT. Door manueel te werken, riskeren organisaties blinde vlekken in hun marktstrategie.” Laat dat nu hetgene zijn waar DataScouts mee helpt; die blinde vlekken wegwerken.

 

AI

Een ijzersterk marktrapport helpt je ook maar zoveel. DataScouts biedt echter veel meer dan die momentopname; zij bieden een continue stroom aan informatie. “Wat we doen, is een combinatie van data engineering en machine learning”, legt Jan Vansteenlandt, ICT-specialist bij DataScouts uit. “De uitdaging daarbij is vooral om informatie zinvol samen te brengen. Kwantitatief en kwalitatief. Ongestructureerde data zijn vaak erg interessant, maar ze bevatten veel ‘noise’ – onbruikbare ‘ruis’ die het moeilijker maakt om de informatie correct te interpreteren.”

Data verzamelen is geen obstakel, maar die data opruimen en structureren is meestal het grote struikelblok. De data opruimen en structureren is echter geen al te fijn werkje, en een data scientist daarop inzetten is een verkeerd gebruik van je resources. Datawetenschappers moet je business-gerichte analyses laten maken. DataScouts verwerkt de data en bereidt ze voor op de aanpak van de datawetenschapper.

 

Snel schakelen

“Infrastructuur is niet onze ‘core business’. Hiervoor kozen we voor een gespecialiseerde partner, met name Combell. De expertise van Combell is voor ons een godsgeschenk”, vervolgt Willems. “We hebben nood aan een veilige, Cloud-gerichte omgeving die we snel kunnen uitbreiden en afbouwen. In het bijzonder wanneer we de opstart voor een nieuwe klant doen, kan de piekbelasting erg hoog zijn. We linken dan met nieuwe databronnen en laten onze algoritmes een eerste keer los op een berg nieuwe informatie. Tegelijk zijn we vandaag zelf een start-up, die nog geen enorme vaste kosten kan dragen. We hebben dus nood aan een partner die ons kan laten groeien en die met ons kan meegroeien. En Combell is zo’n partner die met je kan meegroeien.

CTO Jan Vansteenlandt geeft daar graag extra duiding bij: “We hebben permanent een aantal gereserveerde machines met een degelijke SLA. Daarnaast heeft Combell permanent extra capaciteit in ‘cold stand-by’. Die kunnen we zelf via het administratie-menu aanspreken op piekmomenten, om een nieuw ecosysteem in te laden.”

 

Persoonlijke aanpak

Vooral de persoonlijke aanpak en de duidelijke projectopvolging van Combell viel erg op bij DataScouts. Vansteenlandt: “de communicatie was erg informeel en er werd kort op de bal gespeeld over configuraties, opties en details. Kortom; alles verliep heel vlot!”

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken