Charmeoffensief Spark moet Slack doen vergeten
Wanneer we het hebben over ‘collaborative software’, halfslachtig te vertalen als ‘software om samen te werken’, fronsen de meesten de wenkbrauwen. Zeg je echter Skype of Slack, dan zal je een veel groter publiek kunnen aanspreken. Het is symptomatisch voor de problemen die Cisco moet overwinnen om zijn eigen softwarepakket Spark aan de man te brengen.
Imagoprobleem
Spark kan hetzelfde, en meer, als zijn concurrenten, maar niemand heeft er ooit van gehoord. Net zoals iedereen wel Slack of Skype kent, maar niemand ooit gehoord heeft van collaborative software. In de VS lopen er reclamespotjes voor Spark en andere Cisco-producten in de bioscopen, terwijl het in onze contreien met een vergrootglas zoeken is naar iemand die kan vertellen waar het bedrijf voor staat.
“Mijn moeder kent Microsoft en zijn producten, maar ik moet haar uitleggen wat Cisco is,” zo illustreert Bart Vanden Wyngaerd, Belux Lead Collaborator. Om die perceptie tegen te gaan werkt Cisco nu aan een charmeoffensief. Wij kregen een demo van de software die Skype for business moet doen vergeten en Slack moet vermorzelen.
“Slack is geslaagd waar wij dat ook willen: bij de consument,” begint Vanden Wyngaerd het relaas achter de plotse marketingcampagne. Velen die Slack vandaag gebruiken, doen dat immers niet omdat hun IT-departement hen het heeft opgedrongen, maar omdat zij het via-via leerden kennen. “Het zijn de werknemers, de consumenten, die nieuwe technologieën binnenbrengen in hun bedrijf,” weet Vanden Wyngaerd, “het zijn zij die we dus moeten overtuigen.”
Veiliger
In een recent verleden kregen we te maken met de veiligheidsproblemen die dergelijke software met zich meebrengt. Met name Slack wordt geregeld al eens geteisterd door een datalek. Is het dan wel een goed idee om mogelijk gevoelige informatie uit te wisselen over zo’n kanaal? Vanden Wyngaerd meent van wel: “Het probleem bij slack is dat data en gesprekken enkel versleuteld zijn bij overdracht. Wanneer ze stilstaan op een server, worden ze gedecrypteerd, zodat ze doorzoekbaar worden voor gebruikers. Cisco heeft echter een manier gevonden om geëncrypteerde gegevens te doorzoeken. Bij Spark zijn gegevens dan ook altijd veilig.”
[related_article id=”169991″]Daarnaast wil Vanden Wyngaerd ook meegeven dat Spark makkelijker te beheren is dan de alternatieven. Met een optie als WhatsApp zou je in theorie ook hetzelfde kunnen doen als met Skype of Spark, maar die laatste geeft de beheerder een veel grotere macht qua modereren. “Spark maakt het makkelijker om de zogenaamde ‘schaduw IT’ tegen te gaan, ten voordele van ‘endorsed IT’”.Straat voorsprong
De demo die we krijgen voorgeschoteld bevestigt, na het verkoopspraatje, ook onze vermoedens: wie bereid is zich volledig onder te dompelen in het ecosysteem dat Cisco je voorschoteld, kan niet beter af zijn dan met Spark. Cisco biedt een hele rist telecomapparatuur aan – van telefoontoestellen, over bakjes die een gewone flatscreen slim maken, tot smartboards met ingebouwde camera’s die een conference call aangenaam maken. Gaat een bedrijf all-in met Cisco, dan is Spark de logische volgende stap.
Je komt dan een conferentiekamer binnen, terwijl je al belt via VoIP (voice over IP), en je zet het gesprek meteen verder via een van de aanwezige toestellen. Moet je van kamer veranderen, dan haal je het gesprek terug naar je smartphone en je gaat op zoek naar een andere locatie. Gesprekken kan je voeren in verschillende ‘teams’ (kanalen bij Slack), of per persoon met instant messages.
Op de ontwikkelaarsconferentie van Apple vorige maand werd overigens bekend gemaakt dat Cisco samen met Apple Spark zal integreren in de kern van iOS. Gevolg: Cisco krijgt een ruime lengte voorsprong ten opzichte van elke andere concurrent. Wie moementeel bijvoorbeeld belt met Skype en een ‘gewoon’ telefoontje binnenkrijgt, zal zijn Skype-gesprek afgebroken zien. Met deze integratie wordt een gesprek via Spark ‘native’, wat betekent dat de smartphone elk ander telefoontje meteen naar voicemail stuurt. Zo wordt Spark niet alleen een app een toestel, maar een deel van het systeem.
Strak in het pak
Biedt Spark dan echt een meerwaarde voor de consument? Zoals gewoonlijk is dat een vraag met een genuanceerd antwoord. Indien collega’s en vrienden de app ook gebruiken, is het zeker een meerwaarde. Het zal voor onze contreien echter afhangen van de adoptiegraad om het succes te bepalen. Een bedrijf dat reeds Slack gebruikt, zal moeite moeten doen om zijn werknemers te overtuigen, terwijl de eenzame consument van zijn kant veel moeite zal hebben met anderen te overtuigen om over te stappen.
Spark kan voor menigeen het maatpak worden dat als gegoten zit, indien voldoende mensen meegaan in het verhaal. De gemiddelde Belg is nooit happig om te veranderen, en ‘de concurrentie kan dat toch ook allemaal?’ We kunnen voorlopig dan ook niet anders dan concluderen dat Cisco een erg sterk product in handen heeft, en dat het zijn pijnpunten correct heeft (h)erkend. Maar komt hun charmeoffensief nog op tijd, of heeft het schip de haven al verlaten?