Achtergrond

Gerichte reclame: de 4 privacy-niveaus van Telenet ontleed

Telenet gaat gepersonaliseerde reclame tonen en wil daarom meer over jou weten. Je kan gegevens delen met de operator op vier instelbare niveaus. Wij ontleden wat dat precies betekent.

Telenet gaat digitale tv-kijkers gepersonaliseerde reclame tonen. Om dat succesvol te doen, moet de provider natuurlijk weten wie er achter het televisiescherm zit. Telenet wil daarom de persoonlijke gegevens die het over jou heeft inzetten in het bepalen van geschikte reclame. Idealiter geef je zelfs nog wat extra info prijs, zodat de reclameboodschappen je helemaal op het lijf zijn geschreven.

Het idee alleen al doet menig klant huiveren. Telenet zal vier niveaus van privacy hanteren. Ieder niveau bepaalt welke persoonsgegevens de provider uit Mechelen precies mag gebruiken voor het aanbieden en verbeteren van zijn diensten.

Niveau 1: Algemeen

Dit is het meest beperkende niveau voor de provider. Kies je voor niveau 1, dan kan Telenet enkel aan de slag met basisgegevens. Onder basisgedrag verstaat de provider zaken zoals je adres en de diensten waarvoor je klant bent. Die data zet Telenet uitsluitend in voor eigen communicatie over nieuwe producten of promoties. Andere persoonsgegevens blijven privé en zelfs je verbruik speelt niet mee. “Verbruiksgegevens worden nooit voor commerciële doeleinden gebruikt”, aldus Telenet zelf.

Niveau 1: Telenet gebruikt je adres- en productgegevens voor zijn eigen communicatie.

[related_article id=”185972″]

Niveau 2: Gericht

Op niveau twee komt je kijkgedrag in het spel. Daaronder verstaat Telenet het monitoren van je voorkeur, zoals de films die je huurt of de zenders die je vaak bekijkt. Je krijgt via de Digibox kijksuggesties op basis van die voorkeuren en Telenet kan je e-mails sturen om je attent te maken op nieuwe series of films die binnenkort verschijnen en bij je voorkeuren lijken te passen. Ook hier worden de gegevens enkel voor Telenet-communicatie gebruikt, al neemt die communicatie ook de vorm aan van suggesties voor content via de Digibox. Opnieuw is er dus geen sprake van gepersonaliseerde reclame.

Niveau 2: Telenet gebruikt naast adres- en productgegevens ook je kijkvoorkeur voor zijn eigen communicatie.

Niveau 3: Persoonlijk

Dit ziet Telenet voortaan als het standaardniveau. “Daar kiezen we voor omdat het niveau het dichtst aansluit bij de manier waarop ons privacybeleid historisch geformuleerd was.” De Belgische privacy-commissie is daar echter niet mee opgezet, en vindt niveau 3 te ingrijpend om als standaard in te stellen. “Wie ons vroeger al liet weten dat hij of zij alleen maar zijn basisgegevens ter beschikking wilde stellen, staat automatisch op niveau 1”, stelt Telenet wel gerust. Ondernam je eerder al actie omdat je meer privacy wilde, dan hoef je dus niets te doen.

Op niveau 3 gaat Telenet aan de slag met dezelfde gegevens als in niveau 2. Zowel de basisgegevens als je persoonlijke voorkeuren spelen dus een rol. Het verschil met het vorige niveau is dat Telenet je hier wel gepersonaliseerde tv-reclame gaat voorschotelen. De gegevens worden dus niet enkel voor Telenet-communicatie ingezet. Kijk je vaak naar documentaires over reizen, dan mag je reclame over vakantietrips verwachten. Doe je absoluut niets, dan krijg je dergelijke reclame binnenkort automatisch te zien.

Niveau 3: Telenet gebruikt je adres-, productgegevens en kijkvoorkeur niet alleen voor de eigen communicatie, maar ook voor gepersonaliseerde tv-reclame.

De Belgische privacy-commissie vindt niveau 3 te ingrijpend om als standaard in te stellen.

Niveau 4: Uniek

Niveau 4 is voor de absolute liefhebbers. Telenet zal ook je internetgebruik meenemen in de selectie van advertenties. Dat wil zeggen dat de provider weet naar waar je surft, en die informatie ook gebruikt om reclame op jouw interesses af te stemmen. Ben je bijvoorbeeld online op zoek naar een nieuwe wagen, dan hoef je niet te schrikken van een explosie aan autoreclame op je tv-scherm.

Je kan vandaag al toestemming geven voor het gebruik van je gegevens op dit niveau, maar technisch gezien is het nog niet actief. Telenet onderzoekt nog hoe het je surfgedrag zal integreren en heeft momenteel nog geen systeem geïmplementeerd. De provider benadrukt wel dat je surfgedrag niet bijgehouden wordt. Telenet heeft dus geen database met daarin je zoekgeschiedenis.

Wanneer surfgedrag wel een rol zal spelen in het aanbieden van gepersonaliseerde reclame, is nog niet duidelijk. Voorlopig lijkt het er op dat de implementatie op categorieën zal berusten. Telenet wil dus niet weten welke sites je specifiek bezoekt, maar hoopt uit je surfgedrag wel te distilleren waar je globale interesses rusten. Denk aan categorieën zoals sport, reizen of auto’s.

Niveau 4: Telenet gebruikt je adres-, productgegevens, kijkvoorkeur en gecategoriseerd surfgedrag (in de toekomst) voor zijn eigen communicatie en gepersonaliseerde reclame.

Aanpassen

Zoals wettelijk vastgelegd, heb je als klant het recht om Telenet te contacteren met meer info over de manier waarop je gegevens gebruikt worden. Je mag vragen welke gegevens precies worden verwerkt en voor welke doeleinden. Je kan momenteel nog niet manueel aan de slag met je profiel. Stel dat je suggesties voor nieuwe series wel interessant vindt, maar niet wil dat je New Girl-verslaving een impact heeft op de bepaling van je interesses, dan kan je die show dus niet verwijderen uit je profiel.

[related_article id=”184443″]

Telenet benadrukt wel dat het gevoelige content automatisch weert uit je profiel. Wie voor niveau 3 of 4 kiest, hoeft dus niet te vrezen voor reclame voor seksspeelgoed na het nieuws van zeven uur, zelfs wanneer je kijkgedrag uitwijst dat je wel degelijk geïnteresseerd bent in dergelijke producten. Via Mijn Telenet of langs de telefoon kan je wel te allen tijde wisselen van privacyniveau.

Wisselen van niveaus: Je kan snel van niveau wisselen via Mijn Telenet of de klantendienst.

Andere bedrijven

Tot slot merken we nog op dat Telenet de vergaarde informatie niet aan derden doorgeeft. Op niveau 3 en 4 krijg je weliswaar gepersonaliseerde reclame te zien, maar de aanbieder van die reclame mikt op profielen die Telenet dan selecteert. Jouw info gaat dus niet rechtstreeks naar derden en die kunnen je evenmin contacteren op basis van wat je met Telenet hebt gedeeld.

Andersom koopt de provider wel gegevens in bij Bisnode. Dat bedrijf heeft informatie in zijn bezit die je vrijwillig vrijgaf via marktonderzoeken en enquêtes. Vertelde je op een met Bisnode gelieerde vragenlijst dat je een tuin en een kat hebt, dan kan Telenet die kennis wel meenemen in het bepalen van je profiel en het voorschotelen van reclame. Schrik dus niet van reclamespots die verdacht hard lijken te cateren aan jouw bezit van een parkiet: het is geen toeval.

Derden: Telenet geeft helemaal geen informatie door aan derden, maar koopt zelf wel reeds vrijgegeven informatie in.

beveiligingontspanningprivacytelecomtelenet

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals