Achtergrond

Fitbits overname van Pebble is wanhoopspoging

De overname staat in het teken van kennis en concurrentie opkopen. In een markt die stilvalt is Pebble dan de enige mogelijkheid.

Smartwatches doen het niet goed. Google’s Android Wear 2 werd uitgesteld naar volgend jaar, terwijl grote fabrikanten als LG, Motorola en Huawei verklaarden minstens tot dan geen nieuwe exemplaren meer uit te brengen. Ook de verkoop van de Apple Watch is niet het doorslaand succes waarop werd gehoopt. Fitnesstrackers bleken het altijd beter te doen en leken de toekomst voor je pols.

De laatste tijd hebben ook die trackers het moeilijk. Jawbone zoekt een overnemer, Fitbit zag zijn aandelenkoers dramatisch dalen nadat het een zwakke eindejaarsperiode voorspelde, en Pebble heeft zichzelf in nesten gewerkt met gebrekkige hardware. Die laatste geldt meer als een toestel tussen een fitnesstracker en een smartwatch in, maar legt sinds een jaar toch almaar meer de nadruk op fitnesstracking.

Makkelijke prooi

Gisteren schreven we reeds dat Fitbit Pebble gaat overnemen – die gespreken zitten sinds de Amerikaanse Thanksgiving in een laatste fase. Het doet dat in de eerste plaats omdat Pebble waardevolle software bezit: een eigen besturingssysteem dat veel fans kent, fitnesssoftware die ontwikkeld werd in samenwerking met de knappe koppen van Stanford University, en werknemers die weten hoe ze data van een uurwerk goed moeten verwerken.

[related_article id=”188570″]In de tweede plaats is Pebble goedkoop: voor de lancering van de tweede generatie horloges was er een overnamebod van maar liefst 800 miljoen dollar. De horloges kenden echter hun problemen die de prijs fors deden dalen: de hartslagmetingen bleken erg inaccuraat en de Pebble Time 2 werd als gevolg uitgesteld, met vele misnoegde klanten tot gevolg.

Ten derde bevond Pebble sinds de nieuwe focus op fitness in het vaarwater van Fitbit. Ze bieden dezelfde functies aan in een gelijkaardige prijsklasse. Andere concurrenten als Apple of Motorola zijn te groot om zomaar over te nemen, Garmin of Polar richten zich meer op een specifieke niche, terwijl de fabrikanten in het lage spectrum eigenlijk geen echte concurrentie zijn, zoals Xiaomi.

Verlammende druk

Daarnaast houdt Fitbit ongetwijfeld ook rekening met de druk van Android Wear: een groeiend platform voor smartwatches. Zowel Fitbit als Pebble hebben een eigen besturingssysteem dat werkt met zowel iOS als Android. De overname van Pebble stelt Fitbit in staat om dat eigen platform uit te breiden en te diversifiëren, waardoor een overstap naar Android Wear niet meer noodzakelijk is.

De overname lijkt voor Pebble de enige mogelijkheid om te overleven, al zullen de zelfgemaakte producten onherroepelijk verdwijnen. Voor Fitbit is de overname de meest logische stap om zijn succes in de toekomst te verzekeren. Beide spelers hebben elkaar nodig, al zullen ze hun best moeten doen om slimme polstoestellen weer relevant te maken.

android wearfitbitfitnessfitnesstrackermobielpebblesmartwatch

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken