Waarom Apple zijn eigen gpu’s voor de iPhone wil maken
We deelden maandag mee dat Apple zijn samenwerking stopzet met GPU-ontwikkelaar Imagination Technologies (IT), die jarenlang de iPhone voorzag van zijn grafische processor. Een grote klap voor IT, dat zijn aandeel op de beurs zag kelderen met meer dan 60%. We hadden toen enkele speculaties waarom Apple zijn samenwerkingscontract bij het grof vuil zette. Zo vermoedden we dat ze niet meer tevreden waren over de prestaties van de PowerVR-chip. Analisten werpen nu hun licht op de situatie.
Big Brother
Volgens de experts onderstreept Apple met deze beslissing zijn strategie: ze willen op termijn volledige controle hebben over de kernonderdelen van hun producten. Zo spaart het Amerikaanse miljardenbedrijf kosten uit, kan het sneller handelen en verwerft het inzichten voor toekomstige innovaties zoals augmented reality. Dat vertelde Apple-medewerker Luca Maestri al tijdens een conferentie in februari. “We hebben nu een strakkere controle over de timing, kosten en kwaliteit van onze producten. Dat zet de deur op een kier voor innovatie.”
Haast alle smartphone-ontwikkelaars zijn sterk afhankelijk van externe componenten, vooral omdat de ontwikkeling bijzonder duur is. Dat bood mogelijkheden voor bedrijven zoals Qualcomm en Nvidia, die sterk investeerden in het uitbouwen van nieuwe technologieën. Nu Apple zo’n waardevolle firma is geworden (met een beurswaarde van zo’n 534 miljard dollar) heeft het de middelen om zijn eigen onderdelen te ontwikkelen.
Eigen baas in huis
Apple is nu al minder afhankelijk van externe leveranciers, zoals ARM. Jarenlang voorzag de Britse chip-ontwikkelaar de hoofdprocessor van de iPhone, terwijl Apple nu het grootste deel van de chip zelf ontwikkelt. Een ander voorbeeld is dat van Beats Electronics. In 2014 kocht Apple de producent van audioapparaten op voor drie miljard dollar. Het haalde haast meteen alle vijf generieke communicatiechips uit de koptelefoons en verving die met een eigen ontworpen W1 Bluetooth-variant.
Door meer componenten binnenshuis te ontwerpen, duren de processen minder lang en is de bureaucratie minder chaotisch. Op die manier kan het technologieconcern zich meer focussen op innovatieve technologieën zoals virtual (VR) en augmented reality (AR). Zo vertelde CEO Tim Cook dat het plannen heeft om AR in zijn producten te integreren. Met de kennis die ze opdoen door hun eigen grafische processor te ontwikkelen, begrijpen ze beter de achterliggende gedachtegang achter dit proces, wat zeer handig kan zijn voor toekomstige technologietrends.
Kosten besparen
Bovendien kan Apple heel wat kosten besparen door controle te nemen over de onderdelen. Shebly Seyrafi, een analist bij FBN Securities, schatte dat de gemiddelde prijs van een iPhone slechts één procent steeg in het laatste kwartaal naar 695 dollar, terwijl de kosten zo’n acht procent stegen tot 420 dollar. Zo haalt de iPhone een marge van zo’n 39,6%, wat nog steeds heel hoog is, maar een pak minder dan in 2015, toen het een marge van 44% haalde.
Door zelf de GPU te ontwikkelen kan Apple zijn uitgaven drukken en meer investeren in nieuwigheden voor de iPhone. Een gebogen scherm op de nieuwe iPhone kan zo’n vijftig dollar meer kosten, zo zegt analist Timothy Arcuri van financieel expertisebedrijf Cowen & Co.