Elon Musks meesterplan voor Tesla krijgt stilaan vorm

Tesla heeft in het afgelopen kwartaal een recordaantal aan wagens verkocht. Tegen 2020 wil het innovatieve automerk jaarlijks een miljoen wagens produceren, lukt hen dat?

Tesla-watchers worden op hun wenken bediend. In de afgelopen 24 uur publiceerde de elektrische wagenfabrikant zijn kwartaalcijfers en stuurde het enkele nieuwtjes de wereld in. Zo zijn we meer te weten gekomen over de terreinwagen Model Y. Daarnaast worden de plannen voor een zelfrijdende minibus waarschijnlijk geschrapt. Er verschijnen dus steeds meer details over de wagens die CEO Elon Musk in zijn meesterplan had aangekondigd. Of Tesla erin zal slagen om jaarlijks een miljoen wagens tegen 2020 te produceren, lijkt eerder onwaarschijnlijk.

Recordverkoop

Aanhangers van Tesla kunnen op hun beide oren slapen. Uit de kwartaalcijfers die het innovatieve automerk gisteren voorlegde blijkt dat de elektrische wagenmaker in de afgelopen drie maanden 25.051 wagens heeft geleverd. Dit is voor hen een recordaantal en daarmee is de nieuwe speler in autoland op weg om tegen midden 2017 50.000 wagens te verkopen. Daarbij lijkt de doelstelling van 2020 nog een ver-van-hun-bedshow, maar mogelijk brengen de Model 3 en Y daar verandering in.

Desondanks staan de financiële cijfers van de wagenfabrikant in het rood. Tesla dikte een verlies aan van 330 miljoen dollar dat 17% hoger ligt dan een jaar eerder. Wel steeg de omzet van de automaker met 134 procent ten opzichte van vorig jaar naar 2,7 miljard dollar. Moeten we ons zorgen maken? Volgens Karl Brauer, uitgever van het naslagwerk voor tweedehandswagens Kelley Blue Book, hoeven we niet te zwaar tillen aan de rode getallen. “Later dit jaar komt de Model 3 uit, dus voorlopig is er geen reden tot paniek. De volgende twee kwartalen daarentegen worden cruciaal en zal de levensvatbaarheid van Tesla op lange termijn bepalen.”

De volgende twee kwartalen daarentegen worden cruciaal en zal de levensvatbaarheid van Tesla op lange termijn bepalen.
[related_article id=”213763″]

Ten opzichte van de klassieke wagentitanen blijft Tesla het kleinere broertje. Toch is de elektrische wagenmaker sinds kort meer geld waard dan Ford en General Motors. Heel veel draait rond het persona van Elon Musk: hij brengt zijn klanten een verhaal rond hoop. Een knap staaltje PR doet zijn investeerders geloven dat Tesla de wereld gaat veranderen en gigantische winsten zal boeken in de nabije toekomst. Een andere factor is natuurlijk dat Tesla ook op andere domeinen actief is, zoals die van zonnepanelen (Tesla Solar) en energieopslag (Powerwall).

Meer details over Model Y

In het cijferrapport ontbloot Tesla ook enkele kersverse details over zijn komende SUV. De wagen wordt een goedkopere terreinwagen dan de Model X en zou beschikken over vleugeldeuren. De Model Y zou al in 2019 in productie gaan, een jaartje vroeger dan verwacht. Daarnaast wordt de Model Y gebouwd op een volledig ander platform dan de Model 3 en wil het automerk afstand doen van de 12-voltbatterij, waardoor het productieproces een flinke opkikker moet krijgen. Elon Musk gaat ook extra robots inzetten om sneller elektrische wagens te kunnen produceren.

[related_article id=”214163″]

Hoe fans de Model Y en 3 zullen onthalen, zal bepalen of de wagenfabrikant zijn doelstelling van 2020 zal halen. Vooral de verkoop van de Model 3, die zich op een ruimer publiek focust, geeft daarbij de doorslag. De productie van de consumentenwagen vangt in juli aan en zal de fans geen arm of been kosten. Tesla voert momenteel de laatste tests uit om de software van de gloednieuwe wagen te finetunen. Een jaarlijkse productie van één miljoen lijkt ons nog te vroeg voor Tesla, maar als het iemand lukt, dan is het papa Musk wel.

Een jaarlijkse productie van één miljoen lijkt ons nog te vroeg voor Tesla, maar als het iemand lukt, dan is het papa Musk wel.

Toch geen Tesla-bus?

[related_article id=”214167″]

In het meesterplan van Elon Musk verklapte de patron van Tesla zijn plannen voor een elektrische minibus. Het busje zou gebaseerd zijn op het ontwerp van de Model X. Terwijl hij eerst laaiend enthousiast leek, tempert de topman nu het enthousiasme: “Misschien houdt het idee voor een autonome bus geen steek. Files kunnen ook opgelost worden met tunnels. Misschien is een variant op de Model X met tien of twaalf zitplaatsen een beter idee.”

kwartaalcijfersminibusmodel 3model yNot Connected Cartesla

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken