Een uitgebreide blik op Apple’s AR-platform
Met de komst van Apple’s ARKit schaart nog een grote technologiespeler zich achter virtual en augmented reality. We gaan haast moeten geloven dat VR en AR een grote toekomst zullen spelen in onze toekomst. Met onder meer Oculus, HTC, Valve, Facebook, Google, Microsoft, Sony (Playstation) en nog vele andere bedrijven op deze markt, lijkt Apple rijkelijk laat te komen. Heeft de producent van iPhones wel iets toe te voegen?
Als we de aankondiging op diens ontwikkelaarsconferentie mogen geloven, wel. ARKit is een tool waar ontwikkelaars mee aan de slag kunnen om augmented reality-apps te bouwen voor het nieuwe platform. De tool staat hen toe om camera- en sensordata te gebruiken om uitgebreide ‘overlays’ te creëren die je als 3D-object in de realiteit (op je scherm) ziet verschijnen.
Snapchat en Pokémon
We horen je meteen denken “maar dat doen concurrenten toch ook?” En dat klopt: Snapchat is momenteel een van de bekendste apps die, door middel van zware softwaretoepassingen, een overlay creëert die het bijvoorbeeld doet lijken alsof je een gangster bent, of een elfje dat door het bos zoemt.
Het verschil tussen Snapchat en ARKit is 2D versus 3D. Snapchat heeft het moeilijk om objecten als echte 3D-elementen te laten verschijnen. Met het nieuwe platform van Apple, dat wel in 3D zal werken, wordt de hele ervaring realistischer. Of zoals The Verge het zegt: “als ze niets anders bereiken, hebben ze Pokémon Go leuker gemaakt.”
Hoe het werkt
ARKit komt in grote mate overeen met de manier waarop het Tango-platform van Google werkt. De camera van een iOS-toestel wordt ingezet om een omgeving als het ware te scannen. Er wordt geen echt 3D-model van de ruimte gemaakt, maar door de camera door de kamer te laten gaan, zal die bepaalde voorwerpen en oppervlakken kunnen vastpinnen, afhankelijk van de telkens veranderende schaal en het perspectief, waardoor het mogelijk wordt om bijvoorbeeld een kamer realistisch aan te kleden met Ikea-meubilair.
Ikea heeft namelijk al laten weten dat het zeker een app naar het platform zal brengen. Daarmee heeft ARKit meteen een grote vis aan de haak geslagen. Apple beweert nu al dat het mogelijk het grootste AR-platform ter wereld in handen heeft, en dat zou weleens kunnen kloppen: het platform is toegankelijk voor elk geschikt iOS-toestel (met de recentste software) en zelfs voor derde partijen, terwijl je voor Google Tango een toestel moet hebben met recente software, maar eveneens moet beschikken over de juiste ingebouwde Tango-module. En die toestellen zijn vooralsnog dun gezaaid.
Minder nodig
Dat Google een extra ingebouwde module vereist voor zijn Tango, heeft te maken met de sensoren. Tango-toestellen beschikken over extra camera’s die breedhoekafbeeldingen maken en extra data over de diepte van ruimtes verzamelen. Dat betekent dat veel mensen uit de boot vallen, maar aangezien deze manier zorgt voor een zeer accurate 3D-kaart van een kamer, is de methode niettemin superieur aan ARKit.
Het zal er dus opnieuw van afhangen wat de bedoeling is van de gebruiker. Zoek je een manier om bestaande apps te verbeteren, en maakt het hyperrealistische minder uit, dan is ARKit voor een ontwikkelaar de manier om een breed publiek te bereiken. Bovendien zou ARKit zo licht wegen op de processor dat deze functionaliteit maar amper een impact heeft op prestaties en batterijlading.
Waarom?
De grote vraag blijft hangen: waarom toont Apple plots verregaande interesse in de AR-wereld? Als we opnieuw The Verge mogen geloven, werkt Apple aan een eigen soort AR-bril. Om te voorkomen dat zo’n project flopt, wil het eerst interesse opwekken en apps voorzien, vooraleer het naar buiten komt met zijn einddoel. Apple wil absoluut het lot van de Google Glass vermijden.
Daarnaast is het goed mogelijk dat Apple eveneens de stap wil zetten naar virtual reality. Als het een sterke basis kent, zowel qua ondersteuning, als software en publiek, is een stap naar VR een redelijk pijnloze. Wat er ook van zij, als Apple’s initiatief voldoende interesse weet te wekken bij ontwikkelaars, kan AR wel eens finaal VR voorbijsteken als dé technologie van de toekomst.