Vliegtuigen, helikopters en glasvezel: hoe de Tour De France tot op jouw tv raakt
De Tour De France is een waar mirakel om naar te kijken gedurende drie weken. Het lijkt evident dat je alles live op tv kan volgen, maar van zodra je achter de schermen duikt, is niets minder waar. Op uitnodiging van Orange, dat al meer dan twintig jaar de technische ondersteuning van de Tour verzorgt, mochten we een dag lang met de ploeg meedraaien om te zien wat er allemaal nodig is om een Touretappe te organiseren.
Centrale hart
Het centrale hart van alles vinden we bij de aankomst van elke Touretappe. Een vrachtwagen vol elektronica, servers, glasvezel, switches en computers zorgt ervoor dat alles in goede banen wordt geleid. Henri Terreaux, Directeur des Equipes Techniques legt uit: “Deze trailer is aangesloten op de backbone van het Orange-netwerk, en staat rechtstreeks in verbinding met de hoofdcentrale in Parijs. Dat betekent dat we over de hele site hoge internetsnelheden kunnen garanderen, ongeacht in welke stad we neerstrijken.”
Dat is fantastisch nieuws wanneer je in Frankrijk opereert, maar de Tour De France treedt ook buiten de landsgrenzen van Frankrijk. Dit jaar heeft de Tourkaravaan halt gehouden in Düsseldorf en Luik. Voor Luik was de oplossing heel gemakkelijk: Orange is actief in België dus was er direct een connectie mogelijk met de backbone. Duitsland is moeilijker omdat Orange daar niet aanwezig is op de telecommarkt.
Terreaux: “We hebben heel sterk moeten samenwerken met Deutsche Telekom om ervoor te zorgen dat onze verbindingen naadloos op elkaar zijn afgestemd. We hebben daar zelfs een speciale unit nodig die met een atoomklok is gesynchroniseerd om ervoor te zorgen dat alle data 100% van het Duitse naar Franse netwerk kan worden overgezet. Een grote technische uitdaging waarbij heel wat mensen niet stilstaan dat ze nodig is.”
Glasvezel
Ook de start van de Tour is belangrijk voor heel wat partijen, daarom dat ook daar Orange snel internet voorziet. De infrastructuur daar is echter minder kritisch dan bij de aankomst, omdat de start meer een publieke show is.
Eens het netwerk bij de aankomst van de Tour operationeel is, kunnen alle partijen verbinden met een snelle internetlijn die bij Orange rechtstreeks via glasvezel binnenkomt. “Een glasvezelverbinding is eigenlijk al genoeg om een klein dorp van 4.000 tot 6.000 mensen van internet te voorzien. We hebben verschillende lijnen klaar liggen om aan de grote vraag van alle media, teams en officiële instanties te beantwoorden.”
De persruimte krijgt een VIP-behandeling met werkelijke gigabitsnelheden, iets dat van levensbelang is voor fotografen die hun foto’s willen uploaden. Wie namelijk als eerste de beste foto online heeft staan, gaat met de centen lopen. Orange voorziet ook hier een glasvezelverbinding waarvoor zelfs betaald moet worden: 10 euro per uur, 30 euro per dag of 600 euro voor de hele Tour De France, geldig voor twee toestellen.
De persruimte wordt ook gebruikt als interviewruimte voor wanneer de winnaar en de gele truidrager na de etappe aan het woord zijn. Er is een kleine persconferentie waar in totaal een 30-tal mensen aanwezig zijn. Wie niet geprivilegieerd is, kan van de rechtstreekse verbinding naar de persruimte genieten om toch virtueel aanwezig te zijn en ook vragen te stellen. Er is een aparte micro in de ruimte en de renner kan de zaal ook telkens zien op een tv-scherm.
Elke dag opnieuw
De hele netwerkinfrastructuur vraagt om heel wat kabels. Er liggen heel wat kilometers kabel in het hele aankomstdorp om alle tv-stations, de organisator en alle officiële instanties van internet te voorzien. “Dat iedereen een internetverbinding heeft binnen het aankomstdorp is belangrijk, maar nog belangrijker is dat alle tv-beelden fatsoenlijk worden weergegeven en overal beschikbaar zijn om te analyseren”, zegt Terreaux.
Nog straffer: alles wordt elke dag opnieuw afgebroken en in het volgende dorp opgebouwd. Er is steeds een extra trailer aanwezig die een identieke kopie is van de huidige. Mocht er ooit iets gebeuren met de hoofdtrailer, dan kan er naadloos worden overgeschakeld. Wanneer we alle materiaal van Orange optellen, wordt er naar elke aankomst ongeveer het gewicht en volume van twee volwassen olifanten verhuisd.
Centraal in het technische dorp aan de aankomst staat er een bizarre hoogtewerker met een aantal antennes op en lange dikke kabels die naar beneden hangen. “Wanneer je hier de kabels van doorknipt, heeft niemand nog beeld.” Opvallend dat iedereen zomaar rond de hoogtewerker kan wandelen.
Klaar voor 4K
Alles filmen in de Tour De France is al een krachttoer, met alle moto’s met cameramensen, maar het is minstens zo straf om al die beelden tot bij jou in de huiskamer te krijgen. Hoe gaat Orange hier te werk? Terreaux: “Elke cameraman staat in verbinding met een helikopter die boven het peloton vliegt. Die helikopter straalt dan weer zijn beeld door naar een vliegtuig dat hoog in de lucht cirkelt, en van daar wordt het signaal verstuurd naar de ontvanger binnen het Tourdorp bij de aankomst.” Die hoogtewerker dus.
Hiermee is bijzonder veel data gemoeid, maar dat is volgens Orange helemaal geen probleem. “We zijn met onze infrastructuur klaar om de Tour De France in 4K-kwaliteit aan te bieden. Van zodra de organisator dat vraagt aan ons, is het in een vingerknip klaar,” zegt Terreaux. We vrezen echter dat het nog even zal duren voordat de Tour in 4K wordt uitgezonden, want dat vraagt voor de organisatie een monsterinvestering voor alle motards en cameramannen die onderweg zijn.
Aankomst bergop
De grootste uitdaging voor Orange zijn de Tourritten met aankomst bergop. Daar is geen vaste infrastructuur aanwezig zoals in dorpen of steden, waardoor ze creatiever te werk moeten gaan. “Daar maken we gebruik van radiogolven. In het verleden waren we daar maar beperkt tot 200 Mbps, maar dankzij recente innovaties en verbeteringen is voortaan gigabit mogelijk op aankomsten bergop.”
Alles bij elkaar is het elke dag opnieuw een huzarenstuk dat Orange, en bijgevolg de hele Tour karavaan, klaarspeelt. Bij de telecomoperator zijn er fulltime 40 mensen aanwezig gedurende de 3 weken dat de Tour actief is, verspreid over het vertrek, de aankomst en de persruimte bij de aankomst.
Wie de koers live op zijn tv bekijkt de komende dagen, weet vanaf nu dat het allesbehalve evident is om de livebeelden tot bij jou te krijgen en wat er allemaal nodig is om de Tour De France mobiel te houden. Geniet van de koers!
http://www.smartbiz.be/achtergrond/167558/hoe-big-data-onmisbaar-werd-de-tour-de-france/