Achtergrond

Dit was Business Meets AI 2018

Organisator Smart Business heeft een eerste succesvolle editie van Business Meets AI achter de rug. Het evenement vond plaats op 6 september te Antwerpen en ontplooide zich tot het mekka voor alle professionals die een interesse hebben in AI.

 

Dat werd meteen duidelijk dankzij de deskundige sprekers en het enthousiaste publiek. Er waren presentaties van onder andere KU Leuven en Salesforce en wie daar nog niet genoeg sensatie aan had kon achter het stuur kruipen van een Tesla Model X of Model S die je van 0 naar 100km/u brengt in 2,7 seconden. Ondergetekende waagde zich aan een testrit en haat sindsdien zijn eigen auto.

 

“Ik ben aanwezig op Business Meets AI omdat ik net mijn studies heb afgerond en met eigen ogen wil zien hoe ver AI staat,” zegt een van de jongere deelnemers. Terwijl een andere spreker net info kwam geven over een nieuwe studierichting rond AI om tegemoet te komen aan de noodzaak aan AI-professionals op het werkveld. Andere professionals waren dan weer aanwezig om de volwassenheid van AI in het werkveld af te toetsen.

 

De dag werd afgetrapt zoals het hoort, namelijk met koffiekoeken en koffie. Daarna konden de bezoekers doorstomen naar de grote aula waar ze werden getrakteerd op een presentatie van Smart Business hoofdredactrice Valérie Deridder over de praktische meerwaarde van AI. Ze maakte reeds vroeg op de dag duidelijk dat AI niet allemaal hel en verdoemenis is, terwijl de media het wel graag zo afschildert.

 

Valérie maakte het publiek warm en gaf de microfoon vervolgens door aan Christiaan Leysen van Overture. De presentatie gaf antwoord op de vraag “hoe maak ik mijn bedrijf klaar voor AI”. Alvorens deze vraag kon worden beantwoord gaf Christiaan ons een geschiedenisles. We leerden over deep learning, neurale netwerken en diens werking en mogelijkheden.

 

Op hetzelfde elan ging Niko Nelissen, oprichter van Blendr.io, verder. Zijn keynote belichtte hoe big data en AI tegenwoordig reeds hun stempel drukken op de verkoopsector en binnen digitale marketing. Hij haalde ook zijn glazen bol boven om unieke inzichten te geven op de impact van AI binnen alle sectoren in de toekomst. Onder andere Machine Learning, Deep Learning en chatbots passeerden de revue. Uiteraard werd er ook opnieuw stilgestaan bij de vraag hoe dit allemaal kan worden ingezet om je eigen bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

 

Na een koffiepauze werd er een versnelling hoger geschakeld en werd het aantal presentaties maar liefst verdubbeld via breakout sessies. Er werd een onderverdeling gemaakt van twee tracks: ‘AI for Business’ en ‘Pure AI & Robotics’. Wie alles wilde weten over het inzetten van AI ten faveure van je bedrijf kon terecht bij de eerstgenoemde track. Bezoekers die vooral inzicht wilden krijgen op de praktische toepasbaarheid van AI op het werkveld en hoe ver de technologie gaat, kon terecht bij de tweede track.

 

 

Binnen de track ‘AI for Business’ mocht Gianni Cooreman van Salesforce de spits afbijten. The force was strong in zijn uiteenzetting over het verweven van AI binnen bedrijfsprocessen om zo elke medewerker intelligenter en productiever te maken. Er werd onder meer een demo gegeven van Salesforce Einstein, een door AI-aangestuurd CRM-platform dat data transformeert naar concrete inzichten die elke afdeling van het bedrijf kan gebruiken om sneller te groeien en de klantenervaring naar een hoger niveau te tillen.

 

 

Bij de Pure AI & Robotics-track had Tim Waegeman van Robovision het over de alomtegenwoordigheid van AI in ons hedendaagse leven. Iedereen komt constant in aanraking met AI zonder erbij stil te staan. Er wordt altijd gezocht naar innovatieve manieren om repetitieve taken te automatiseren en zo ontstaan er steeds nieuwe industrieën.

 

Alain Dewispelaere van Input For You stond letterlijk voor een hongerig publiek, hij was immers de spreker die tussen hen en de lunch stond. Toch wist hij het publiek af te leiden van hun hongergevoel met een presentatie over het inzetten van AI voor het automatisch klasseren van documenten. Aan de basis hiervan lag Machine Learning en Deep Learning. De theorie werd gestaafd door concrete voorbeelden.

 

 

In de andere zaal had Maarten Callaert van ML6 het over hoe Machine Learning bedrijven noopt om zichzelf opnieuw uit te vinden, je moet immers je mannetje kunnen staan tegen alle AI-first start-ups die als paddestoelen uit de grond schieten. Via succesverhalen demonstreerde Maarten hoe grote bedrijven kunnen profiteren door samen te werken met AI-experts.

 

 

Na de lunch pikte Guy De Pauw de draad terug op. Met zijn bedrijf Textgain verwerven ze inzichten uit burgerparticipatie. Iedereen heeft immers zijn eigen mening die vervolgens wordt verspreid op een diversiteit aan online platformen. Het is dan ook een grote uitdaging om deze grote massa data te vertalen naar concrete inzichten. Door slim gebruik van tekstanalyse ondersteund door Machine Learning maakt Textgain het alvast een stuk doenbaarder.

 

Aan de andere kant maakte Deevid De Meyer van Craftworkz zijn handen vuil. Hij had het over de technische uitwerking van een AI-applicatie. Deevid was niet schuw om het publiek te bestoken met technische termen zodat iedereen een idee kreeg van wat er allemaal achter een AI-applicatie schuilt.

 

 

 

Karel Rabaut van Beeple gaf antwoord op de vraag waar iedereen een antwoord op wou: hoe kunnen we tot 66% van onze tijd besparen door gebruik te maken van digitale tools en geautomatiseerde processen. Ieder bedrijf luisterde aandachtig hoe ze kunnen profiteren van het digitaliseren van hun HR-proces.

 

 

Bij Pure AI & Robotics verscheen Arnout De Vis ten tonele. Als RPA engineer van RoboRana was hij de ideale persoon om antwoord te geven op de vraag of procesautomatisering via robotica een hype of bewezen technologie is. Hij bevestigde feiten en ontkrachtte mythes om zo te bewijzen dat de technologie volwassen is geworden en demonstreerde via concrete use cases hoeveel tijd werd bespaard via geautomatiseerde processen.

 

Ben Vermeersch van InfoFarm kon in schoonheid de track AI for Business afsluiten. Tegenwoordig zijn alle apparaten met elkaar verbonden, met een immense hoeveelheid data tot gevolg. In zijn presentatie richtte Ben zich op de vraag hoe we deze data vertalen naar waardevolle producten.

 

 

Ook in de andere zaal stond de laatste breakout-sessie op het programma. Johan De Gelas en Pieter Bovijn van Howest benadrukten het belang van hoogopgeleide AI-experts. Met de nieuwe AIoT-studierichting ‘Smart Tech & AI’ worden AI en IoT gecombineerd om zo gewilde profielen op het werkveld te zetten.

 

 

Een ontspannend intermezzo was er niet, want de échte vragen werden gesteld in een panel met Luc De Raedt, Niko Nelissen, Dario Incalza en Guy De Pauw. Er werd onbesuisd gedebatteerd over onder andere de vraag of AI meer jobs zal kosten dan opleveren en welke industrieën dan vooral de impact van AI zullen voelen.

 

Afsluiten deed Luc De Raedt van KU Leuven met een eerlijke presentatie over AI en Machine Learning. Een kijk op AI die verder gaat dan de hype en ook de limitaties van de technologieën belicht. Bezoekers werden zo voorzien van het advies om niet onbezonnen te investeren in AI, maar kregen concrete richtlijnen mee om slimme investeringen te maken.

 

 

Het moge duidelijk zijn dat BMAI een ideale gelegenheid was om te temperatuur te meten van AI binnen bedrijven en wat er moet gebeuren om het maximale uit de nieuwe technologieën te halen. Het wordt dus reikhalzend uitkijken naar de volgende editie van BMAI om zo de verschuivingen in het AI-landschap met eigen ogen te kunnen zien.

BMAIbusinessbusiness meets AIevent

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken