De eerste schoolweek van Smartschool
De scholen zijn ondertussen al een tijdje dicht als gevolg van de overheidsmaatregelen tegen het coronavirus. Daardoor is de digitalisering van het Vlaamse onderwijs ook noodgedwongen in een stroomversnelling gegaan. De infrastructuur was er in principe al wel voor aanwezig. Digitale leerplatformen zoals Bingel, Smartschool en Blackboard zijn al enkele jaren geïntegreerd in ons onderwijssysteem. Met het verschil dat ze in het verleden als aanvulling op de traditionele lesmethoden werden gebruikt.
Omdat ook na de paasvakantie de scholen nog niet meteen konden opengaan, werd er beslist om sinds deze week ook nieuwe leerstof en niet enkel herhalingsoefeningen aan te bieden via de leerplatformen. En dat bleek een stevige uitdaging te zijn voor de platformen.
Maandag: overbelaste servers
De eerste moeilijkheden lieten niet lang op zich wachten. Maandagochtend om 8.30 uur, wanneer op de meeste scholen de lessen hervatten, kampte Smartschool met serverproblemen. Leerlingen en leerkrachten konden niet inloggen, ofwel werkte het platform ontzettend traag. Smartbit verklaarde de problemen omdat de maximumcapaciteit die de servers van Smartschool aankunnen overschreden werden.
Het bedrijf anticipeerde wel op een sterke toename van gebruikers, maar de getroffen voorbereidingen bleken onvoldoende. Het aantal gebruikers steeg op piekmomenten tot het veertigvoudige van een ‘gewone’ schooldag. Ook in de weken voor de paasvakantie was het verkeer op Smartschool al uitzonderlijk druk, maar dat bleek nog niets in vergelijking met maandag.
Naast het drukke verkeer haalde Vlaams minister van onderwijs Ben Weyts ook aan dat veel leerkrachten te zware bestanden probeerden te uploaden die de servers overbelastten.
“Smartschool is Google niet”
Dinsdag: netwerkaanval
De eerste schooldag verliep dus niet vlekkeloos voor Smartschool. Maar een leerling die naar een nieuwe school gaat, moet zich ook even kunnen aanpassen. Echter verliep de tweede dag ook niet zoals het moest. Opnieuw stelde leerlingen en leerkrachten vast dat bepaalde delen van de website niet goed werkten. Dit keer waren het vooral de live-lessen die moeilijk deden.
De problemen waren deze keer niet te wijten aan een overbelasting van de servers. Smartschool kampte met een nieuw probleem: een netwerkaanval. Dat maakte Smartbit vlak voor de middag bekend op zijn eigen website. Kort na de middag werd een update uitgerold om het platform weer stabiel te krijgen. Dat lukte, en de rest van de dag verliep zonder problemen. Over de netwerkaanval is nog redelijk weinig bekend.
De klas niet vervangen
Het is bijna een verrassing dat we het moeten melden, maar sinds de netwerkaanval dinsdag verloopt alles vlot bij Smartschool. Zowel op woensdag, gisteren als de eerste uren van vandaag waren er geen noemenswaardige problemen. In een interview met DataNews gisteren blikte de CEO van Smartbit, Jan Schuer, terug op die bewogen eerste week. In het interview haalde hij aan dat Smartschool in eerste instantie een administratief platform is, eerder dan een platform om les te geven. Het was dan ook altijd de bedoeling van Smartschool om een aanvulling te zijn op de fysieke klas, en geen vervanging. De problemen die deze week ontstonden, noemde Schuer in het interview aanpassingsproblemen die gepaard gingen met het veranderende gebruik van Smartschool. Het bedrijf blijft sleutelen om het platform de komende weken operatief te houden tot zolang het als belangrijkste lesplatform voor de middelbare scholen blijft gelden.
Goed nieuws! Deze week raakte weer wat meer bekend over een mogelijke heropening van de scholen. Minister Ben Weyts kwam met de onderwijsinstanties tot een voorlopig akkoord om de scholen op 15 mei te heropenen. Dat zal wel nog heel geleidelijk gebeuren, en een vol klaslokaal zoals we het gewend zijn zal nog niet voor de nabije toekomst zijn. Op die manier zullen digitale leerplatformen zoals Smartschool wellicht voor de rest van dit schooljaar een centrale rol krijgen. En deze week is gebleken dat het Vlaamse onderwijs nog niet klaar is om de digitale sprong helemaal te maken.