Moet jij je zorgen maken om Google’s nieuwe GTIN-maatregel?

Vanaf deze week is het in sommige landen verplicht om je online productadvertenties te voorzien van een GTIN, een Global Trade Item Number. Eerder moest dit slechts voor vijftig merken, maar Google laat weten de maatregel te verstrengen. Wanneer moet je het GTIN zeker vermelden?

 

Sinds 2015 worden online handelaars aangeraden om een GTIN toe te voegen aan bepaalde productadvertenties. Het GTIN is een uniek nummer dat het product in kwestie wereldwijd kan identificeren. In Europa is dat bijvoorbeeld het EAN, voor meeste artikelen, of het ISBN, voor boeken en magazines. Bij eender welk product vind je het juiste nummer onder de barcode. Naast het GTIN is het ook belangrijk om het correcte merk of de fabrikant te vermelden.

Waarom moet je zo’n GTIN vermelden?

Volgens Google zijn die gegevens belangrijk om duidelijk te maken wat je exact verkoopt. “Als we begrijpen wat je verkoopt, kunnen we je advertentie een duwtje in de rug geven door waardevolle details over het product toe te voegen en de advertentie relevanter te maken voor gebruikers,” legt Google uit. “Dit betekent ook dat je advertenties op Google, YouTube en onze partnersites op meer plaatsen kunnen verschijnen.”

Wanneer moet je het GTIN vermelden?

Alleen handelaars met nieuwe producten die op meerdere plaatsen worden verkocht, moeten een GTIN vermelden bij het plaatsen van advertenties. Bovendien geldt de maatregel niet in alle, maar wel veel Europese landen. Als je verkoopt in landen zoals Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje of het Verenigd Koninkrijk, is het belangrijk dat je je aan de maatregel houdt. Hier kan je een volledige lijst vinden met de landen waarin een GTIN verplicht is.

 

Een GTIN is dus niet nodig als je bijvoorbeeld zelfgemaakte, originele of tweedehands producten verkoopt. Ook als je enkel in België verkoopt, tweedehands of niet, is het nummer in principe niet nodig, maar wordt het door Google wel aangeraden.

Wat gebeurt er als je het GTIN niet vermeld?

Vanaf deze week worden producten die geen GTIN vermelden, maar dat wel nodig hebben, afgekeurd. In het ‘Diagnostics’-tabblad bij Google zal je een melding krijgen per product dat niet voorzien is van de juiste gegevens. Als je advertenties wilt tonen voor deze producten, zal je het GTIN moeten toevoegen.

 

Bovendien laat Google weten dat handelaars die wel het juiste GTIN aan hun product verbinden, de conversie-rate kunnen zien stijgen met 20 procent. Met andere woorden: Google beschouwt je advertentie als relevanter als je je GTIN toevoegt, als dat nodig is. Het is dus de moeite waard om je gegevens zo zorgvuldig mogelijk in te geven; het kan je advertenties enkel ten goede komen.

 

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals