Alles wat je moet weten over Google’s mobile-first index

De nieuwe mobile-first index betekent dat Google de zoekresultaten zal rangschikken op basis van de mobiele websites, en niet meer op basis van de desktopversies. Dat wil dus zeggen dat je mobiele website voortaan je belangrijkste plek op het web is. Een kort overzicht van wat er net verandert en wat jij eraan kan doen.
1. Waarom kiest Google voor een mobile-first index?
Google crawlde tot voor kort voornamelijk websites die bedoeld zijn voor het grote scherm. Dat gaf problemen met mobiele websites, omdat ze beoordeeld werden als desktopsites terwijl ze veel minder content hebben en dus lager scoorden. Omdat meer en meer mensen via mobiel zoeken, keert Google de rollen om: nu wordt je mobiele website gecrawld.
2. Wat moet ik nu doen met mijn mobiele website?
Als je website op beide platformen dezelfde content bevat, bijvoorbeeld door een responsieve opmaak, dan moet je niets veranderen. Als je mobiele website daarentegen erg verschilt van je desktopversie, met bijvoorbeeld een andere inhoud en andere lay-out, kan je wel een paar dingen doen, volgens Google:
• controleer of je data op beiden ‘gestructureerd’ is, zodat de crawler snel kan visualiseren hoe de website eruitziet
• test of je mobiele website toegankelijk is voor de Googlebot
• verifieer je mobiele website in de search-console, als je dat nog niet hebt gedaan
3. Wat verandert er in de zoekresultaten?
Er zijn voorlopig geen ingrijpende veranderingen wat de zoekresultaten betreft. De mobile-first index wordt sinds het begin van deze maand langzaam uitgerold, en bevindt zich nog maar in een testfase. De volledige uitrol ligt nog verschillende maanden in het verschiet.
4. Ik heb geen mobiele website. Wat nu?
Als je geen mobiele website hebt, dan zal Google nog steeds afgaan op je desktopwebsite. Dat betekent dat je nog steeds op basis van die versie wordt gerangschikt, ook al gebruikt Google een mobiele user-agent. Hoe dan ook, als je nog geen mobiele website hebt, dan is nu wel het ideale moment om er werk van te maken.
Google geeft ten slotte een tip mee voor iedereen die volop bezig is met de opbouw van een mobiele website: wacht met de lancering tot hij af is: “Onthoud dat een functionele desktop-georiënteerde website beter kan zijn dan een defecte of incomplete mobiele versie.”














