Europese webshops halen 530 miljard euro binnen
Grootverdieners
Consumenten besteedden het afgelopen jaar samen ruim 530 miljard euro in Europese webshops. Daarmee groeit de omzet uit de e-commercemarkt in Europa met 15 procent. Het grootste aandeel van die groei is afkomstig uit het B2C-segment, dat voorspeld wordt om een omzet van 602 miljard euro te draaien. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van Ecommerce Europe.
Volgens de cijfers konden de Britse e-tailers het meeste geld binnenrijven, iets dat ook door andere onderzoeken gestaafd wordt, met zo’n 197 miljard euro uit online orders. Het Verenigd Koninkrijk verdient daarmee een derde van de totale e-commerce omzet in Europa, gevolgd door Duitsland (86 miljard) en Frankrijk (82 miljard).
Groei in Zuid-Europa
Het zwaartepunt van de online handel ligt daarmee nog steeds in West-Europa, waar webwinkels ruim de helft van de de totale markt in handen hebben. Landen uit Centraal- en Oost-Europa zijn echter aan een inhaalbeweging bezig: in Roemenië, waar in verhouding nu nog de minste inwoners online kopen, zagen webwinkeliers een omzetgroei van 38 procent. In Oost-Europa groeide de e-commercehandel met 20 procent, en Noord-Europeanen besteedden 18 procent meer op internet.
De 602 miljard euro die Ecommerce Europe voorspelt voor 2017, toont met 13,5 procent een minder sterk groeicijfer dan over 2016. De organisatie verwacht vooral een toename in online handel uit Zuid-Europa, waarvoor ze een stijging van 18 procent voorspelt.
Cross-border
Eén op de drie Europeanen shopt over de grens, stelt Ecommerce Europe. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten zich bij het internetwinkelen in een ander land vooral ergeren aan lange levertijden, technische problemen en beschadigde artikelen. Dezelfde klachten vormden tevens de top drie van de jaarresultaten over 2015.
https://www.twinkle.be/nieuws/168216/reuters-witwasoperatie-europese-webshops/