Enterprise Content Management ontleed
Als strategisch kader helpt ECM ondernemingen om hun content stroom te beheersen. Het kan goederen en geldstromen monitoren, zorgen voor compliance(kader van regels voor de structurering van
bedrijfsprocessen) en management van datarecords. Een voorbeeld van een vakgebied waar compliance wettelijk vereist is, ziet u in de farmaceutische industrie. Informatie over geneesmiddelen moet aan strenge, wettelijk voorgeschreven regels voldoen. Maar daarnaast valt binnen dit strategische kader ook delen en samenwerken voor wat betreft content en documenten. Als technische architectuur kan ECM geleverd worden als een pakket van producten dat één wordt op content of interfaceniveau. ECM kan ook de vorm aannemen van een aantal onderscheiden tools die gebruik maken van een gemeenschappelijk platform.
Marktonderzoeker Gartner constateert dat de markt steeds verder consolideert. Ook door overnames. Tools die in het verleden toebehoorden aan specialistische leveranciers maken nu onderdeel uit van grote ECM-pakketten. Domeinen zoals ‘Enterprise file synchronization and sharing’ (EFSS), video content management en asset management maken onderdeel uit van ECM oplossingen.
Eén van de tekenen van die consolidatie is dat voornoemde leveranciers achterlopen bij het innoveren van hun ECM-functionaliteit, waardoor kleinere en meer gespecialiseerde leveranciers de kans krijgen
om deze gaten te vullen. Dus we zien aan de ene kant steeds grotere ECM-leveranciers ontstaan en aan de andere kant niet-ECM leveranciers die innovatieve tools aanbieden. Dit heeft zowel voordelen als nadelen.
Geïnteresseerd in meer? U kan het volledige artikel gratis lezen in Smart Business 149, te downloaden via deze link.