Q&A: Wat is outsourcing?

IT staat er om bekend de gebruiker om de oren te slagen met de meest hoog-dravende termen. In onze rubriek Q&A leggen we daarom in mensentaal uit wat er bedoeld wordt met de meest voorkomende begrippen; zo ben je altijd mee.

Wat is outsourcing en waarom zou je het doen?

Bij IT-outsourcing geeft een bedrijf een deel van zijn IT uit handen aan een gespecialiseerde partij. Die neemt dan bijvoorbeeld het beheer van het pc-park en het datacenter over. Of de ontwikkeling van bedrijfssoftware. Voorts is het ook mogelijk om het beheer van het pc-park of de helpdesk uit te besteden aan een outsourcingbedrijf.
 
Bedrijven doen aan outsourcing om kosten te besparen of ze toch op zijn minst te beheersen. Anderzijds is het voor een bedrijf ook van belang om kort op de bal te spelen en qua IT-capaciteit snel te kunnen schakelen. Sommige bedrijven willen met behulp van outsourcing hun kwaliteit verbeteren of op peil houden. In tijden van schaarste op de arbeidsmarkt is outsourcing voor vele bedrijven ook een middel om de juiste arbeidskrachten te kunnen aantrekken.
[related_article id=”167658″]

Wat is het verschil tussen outsourcing en staffing?

Bij staffing (ook wel bodyshopping genoemd) gaat het om het detacheren van mensen voor tijdelijke en afgeleide opdrachten. Zoiets is minder ingrijpend dan pure outsourcing. Bij echte outsourcing wordt van de aanbieder een engagement en resultaatsverbintenis verwacht. Die worden in een outsourcingcontract vastgelegd, onder meer op basis van zogenaamde SLA’s of service level agreements.

Waar ter wereld is offshore?

Offshore behandelt het ‘waar’-vraagstuk in outsourcing. Een bedrijf kan namelijk een deel van het IT-werk naar een ander land uitbesteden. India is een van de meest voor de hand liggende plaatsen om IT-werk naar te verhuizen. De lonen liggen er lager, terwijl het programmeerwerk van de Indiërs van hoge kwaliteit is en ze doorgaans erg gestructureerd werken. Toch zitten de lonen er al jaren in stijgende lijn. Andere opkomende lageloonlanden zijn de Filippijnen en China.
 
Het grootste probleem met offshore outsourcing is het cultuurverschil en de geografische afstand. Er zou ook veel energie gaan naar beheer en controle. Als je met een puur Indiase speler zonder Belgisch kantoor in zee gaat, is het niet altijd evident om die samenwerking te coördineren.
[related_article id=”167647″]

Wanneer is offshore rendabel?

Offshore is vooral voor grote bedrijven nog steeds erg actueel en relevant, en vaak geldt: hoe groter het project, hoe interessanter (en meer rendabel) offshore kan zijn. Toch lijken de gouden jaren van offshoring voor softwareontwikkeling voorbij. Veel bedrijven plooien steeds meer terug op nearshoring of zelfs op insourcing of in-house development. Meerdere recente studies, zoals van Gartner, lijken die trend te bevestigen. Zo zou offshore slechts 25 procent besparing opleveren, door talloze verborgen kosten. En niet de voorop gestelde 70 tot 80 procent.

Wat is nearshore?

Nearshore is hetzelfde als offshore outsourcing, maar dan in een land dat dichter bij huis ligt. Daarbij wordt vooral naar Oost-Europa gekeken, voor de Franstalige landen komt vaak ook Noord-Afrika in aanmerking.
 
Het voordeel van nearshore zit ‘m al in de kortere afstand. Voor een vergadering is het mogelijk om het vliegtuig op te stappen, te vergaderen en bijvoorbeeld zelfs dezelfde dag nog terug te keren. Ander voordeel is een kleinere bureaucratische last voor wie binnen de EU blijft, bijvoorbeeld voor het bekomen van een werkvergunning. Voorts is bijvoorbeeld de confidentialiteit tussen bedrijven geregeld met een wettelijk kader binnen Europa. Met een Indiaas bedrijf moet die via certificaten geregeld worden.

businessoffshoringoutsourcingqastaffing

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken