Achtergrond

5 manieren om sociale media in te schakelen voor jouw B2B-bedrijf

De kans is groot dat jij een account hebt op een of meerdere sociale media, zij het als een gepassioneerd deler, dan wel een passieve toeschouwer, maar is je bedrijf ook op een sociaal netwerk te vinden?

 
Sociale media zouden een prioriteit moeten zijn voor eender welk bedrijf, volgens AJ Agrawal op Forbes. Ook in de B2B-sector kan dat een competitief voordeel opleveren. De volgende vijf tips vormen volgens Agrawal de perfecte manier om je bedrijf op de sociale kaart te zetten.

1. Denk aan je doelgroep

Sociale media zijn bevolkt door enorme, heterogene groepen. De kans is klein dat zij allemaal tot je doelpubliek horen, en daarom is het belangrijk om de groepen op te delen in categorieën. Selecteer je juiste doelpubliek en concentreer je op hen. Sociale netwerken, zoals Facebook, hebben tools die van het zogenoemde targeting een exacte wetenschap maken: maak er gebruik van.

2. Haast en spoed…

Sociale media mogen dan wel een waardevol kanaal zijn om nieuwe leads aan te trekken, de waarde ervan zie je pas op lange termijn. Bovendien kan je geen significante vooruitgang verwachten wanneer je slechts enkele minuten per week spendeert aan het uitbouwen van je account. Sociale media vergen tijd, en een goede strategie houdt daar rekening mee.

3. Experimenteer met formats

Het probleem met meeste strategieën van B2B-bedrijven is dat ze kiezen voor steeds dezelfde content. Als je je doelpubliek maximaal wilt engageren, loont het om uiteenlopende content uit te proberen. Durf te experimenteren met verschillende vormen, zoals video, infographics, of podcasts. Vooral videomarketing werpt op dit moment zijn vruchten af.
[related_article id=”168274″]

4. Concentreer je op het bouwen van relaties

Denk niet aan het oogsten van extra sales, maar aan het cultiveren van langetermijnsrelaties. Voor je een verkoop kan sluiten, dien je eerst een relatie opbouwen met je klant. Vooral in de B2B-sector hoor je geïnteresseerd zijn in het bedrijf van je klant: zo kan je een sterke band ontwikkelen, en een loyale klantenbasis bouwen.

5. Trek budget uit

Voor de beste resultaten kijk je best ook eens naar de betalende opties. Natuurlijk kan je aan content marketing doen met de gratis functies, maar die zijn doorgaans niet het meest effectief. Leg daarom budget opzij dat integraal naar je sociale media-strategie gaat. Dan nog is het een langetermijnplan, met een steile leercurve, maar op die manier benut je wel alle kansen.
 
Anno 2016 geven sociale media je toegang tot nagenoeg het grootste publiek in de wereld: praktisch iedereen heeft tenminste één account. Werk een degelijke strategie uit, spendeer er voldoende tijd aan, en wees niet bang om er budget aan te besteden. Het is geen gemakkelijke taak, maar je kan sociale media voor jou laten werken als je erin investeert.

b2bbusinesscontent marketingonline marketingsociale media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken