Achtergrond

3 onmisbare projectmanagement-apps voor kmo's

Deze 3 overzichtelijke en budgetvriendelijke projectmanagementtools maken het beheren van je volgende project kinderspel.

 
Bij project management is het belangrijk om te weten welke taken zijn uitbesteed aan wie, wanneer deadlines vallen en hoe ver het project vordert, maar dat vind je niet zomaar in een e-mailcorrespondentie terug. In dat geval richt je je tot projectmanagementtools, zoals Basecamp of Asana. Voor de kmo is het daarenboven van belang dat die tools intuïtief zijn, en liefst niet te veel onnodige franjes vertonen.
 
Hieronder sommen we alvast drie voorbeelden op van gratis of budgetvriendelijke kmo-opties zonder steile leercurve. Neem ook een kijkje naar de drie andere gratis projectmanagementtools die we eerder voorstelden.

1. Wrike

Bij veel projectmanagementtools duurt het makkelijk enkele dagen tot weken voor je echt ingewerkt bent. Dat is niet zo bij Wrike. De app is zo eenvoudig dat je na een tutorial van drie stappen de opzet grotendeels onder de knie hebt. Denk niet dat eenvoud hier gelijkstaat aan verminderde functionaliteit; er zijn voldoende tools om je project tot in de puntjes te beheren. De interface doet wat denken aan Asana: aan de linkerkant een menubalk, terwijl het rest van het scherm plaats laat voor de projecten, taken en andere vensters.
 
Het is zoals steeds mogelijk om een project op te starten om die vervolgens in taken te verdelen. Groot pluspunt is dat die taken (en hun verloop) niet alleen kunnen worden weergegeven als lijst, maar ook als een tabel en een Gantt-grafiek – een soort tijdslijn. Buiten het beheren van afgelijnde projecten, kan je in Wrike bovendien ook doorlopende taken beheren. Handig om ook dagelijks werk in goede banen te leiden.
 

Wrike geeft je de tools om zowel projecten als dagelijks werk te beheren.

 
Wrike kan je gratis gebruiken, met maximum vijf gebruikers. Zo kan je een onbeperkt aantal projecten tegelijk op te starten en krijg je 2 GB opslag op het platform. De betalende formules bieden meer functies, zoals de Gantt-charts, dashboards en filters, voor maximum vijftien gebruikers, maar daarvoor ben je per gebruiker minimum zo’n 9 euro per maand kwijt.

2. Zoho Projects

Met Zoho Projects is in één oogopslag te zien hoe ver je project gevorderd is. De tool biedt een overzichtsscherm aan met een livefeed en pie-diagrammen die het percentage afgewerkte taken weergeven. Dat globale dashboard zorgt ervoor dat je nooit meer het overzicht verliest. Een andere onmisbare functie is de Smart Chat-balk aan de onderkant van het scherm, waarmee je snel kan communiceren met teamgenoten.
 
Taken kunnen worden weergegeven in een klassieke lijst of in de vorm van gekleurde kaartjes. Bovendien kan je taken ook weergeven op de kalender, waarbij deadlines extra in de verf worden gezet. Gantt-grafieken ontbreken, want die zijn jammer genoeg enkel beschikbaar bij een Enterprise-abonnement. Overigens leent Zoho Projects zich perfect voor softwareontwikkeling, aangezien er via een betalende functie ook bugs mee opgespoord kunnen worden. Laatste pluspunt: Zoho kan je ook in het Nederlands gebruiken.
 

Dankzij Zoho Projects kan je heel makkelijk zien hoe ver je staat.

 
Zoals Wrike biedt Zoho Projects ook een gratis versie aan, maar dan met nog meer beperkingen. Als je niets wil betalen, krijg je maar 10 MB opslagruimte en kan je aan één project tegelijkertijd werken. Voor de ‘Express’-formule tel je maandelijks 23 euro neer waarvoor je 10 GB opslagruimte en 20 mogelijke projecten per maand krijgt. De gratis versie is dus zeker werkbaar, maar als je budget het toestaat is de Express-variant wel aan te raden.

3. Trello

Trello is weliswaar een simpele, maar effectieve tool. De app pakt uit met kleurrijke dashboards met kaartjes, die je bovendien kan aanpassen met stickers en gepersonaliseerde achtergronden. Geen wonder dat het platform populair is bij studenten, maar ook voor professionele projecten is Trello een handige tool. In essentie kan je op je ‘bord’ lijsten aanmaken die je kan vullen met taken. Die borden kunnen gedeeld worden met je team, waarna je leden taken kunnen aanpassen of opmerkingen kunnen toevoegen.
 
Het gebrek aan overbodige functies maken de interface ontzettend strak (tenzij je met de stickers overdrijft). Geen tool voor ingewikkelde, meerlagige projecten dus, maar wel uiterst geschikt voor kleine teams die weinig tijd en zin hebben om zich eerst te verdiepen in projectmanagement. Ook Trello is in een Nederlandse versie verkrijgbaar.
 

Trello heeft een strakke interface, tenzij je met de stickers overdrijft.

 
Trello heeft naam gemaakt als een volledig gratis tool, maar pakt sinds kort dan toch uit met een betalende formule. Businessclass kost maandelijks 9 euro per gebruiker, en biedt zakelijke extra’s zoals integraties met Slack en Salesforce en de mogelijkheid om als admin de beveiliging en privacy te handhaven.
 
Lees verder:
//www.smartbiz.be/achtergrond/168515/3-gratis-projectmanagement-apps-die-je-moet-proberen/
//www.smartbiz.be/achtergrond/168825/deze-3-project-management-apps-zijn-geliefd-bij-multinationals/

appbusinessplanningprojectbeheerprojectmanagementtoolstrellowrikezoho projects

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600