6 cruciale shippingtips die elke webwinkelier moet kennen

Het verpakken, verzenden en leveren van je pakjes is een proces dat veel aandacht, maar vooral ook veel werk vergt. Met deze basistips leg je alvast het fundament voor een optimale verzending.

1. Vermeld de kosten op voorhand

Verras je klant niet met verzendingskosten, ook al is dat iets dat je liever niet in de kijker zet. Het is mogelijk dat klanten hun winkelmandje verlaten als de kosten hen overvallen of als ze het moeilijk vinden om op voorhand op te zoeken hoeveel het totaal hen zal kosten. Vermeld de verzendingskosten dus nog voor ze de check-outpagina bereiken, bijvoorbeeld op de productpagina of in de footer onderaan.

2. Maak gratis verzending mogelijk

Nog beter: bied je klanten een gratis verzendingsoptie aan. Gratis verzending is een van de grootste drijfkrachten voor het doen van een online aankoop, en kan twijfelende klanten net dat laatste duwtje in de rug geven. Natuurlijk is het incasseren van de verzendingskosten niet voor elke handelaar haalbaar. Overweeg daarom een gratis verzending vanaf een bepaalde uitgave of zorg ervoor dat je klanten kunnen kiezen tussen het gratis afhalen van hun bestelling of een betalende levering aan huis.

3. Controleer het adres

Iedereen maakt weleens een typo, ook je bezoekers. Als ze dat doen terwijl ze hun adres ingeven, kan het zijn dat hun bestelling nooit aankomt. Zorg ervoor dat je het adres altijd valideert. Er zijn voldoende tools op de markt die automatisch nagaan of een adres effectief bestaat. Zo ben je zeker dat je verzending vertrekt naar de juiste plek.

4. Kies de juiste verpakking

Een goede verpakking beschermt je pakjes tegen weer en wind, én kan helpen om je webshop in de kijker te zetten. Het is bovendien het eerste wat je klant ziet wanneer zijn pakje aankomt, dus maak er werk van om een verpakking te kiezen die bij jouw winkelconcept past. Je kan bijvoorbeeld investeren in een eigen ontwerp, of dozen herbruiken als je webshop inzet op duurzaamheid.

5. Durf automatiseren

Je kan je hele fulfilment zelf beheren wanneer je net begint, maar wanneer de orders beginnen binnen te rollen, wordt dat haast onmogelijk. Kijk of je bepaalde zaken uit handen kunt geven. Automatiseer bijvoorbeeld het printen van shipping labels, of besteed het stockeren en verpakkingsproces uit.

6. Ga voor meerdere opties

Zelfs wanneer je enkel in eigen land verstuurt, kan je er nog voor kiezen om meerdere dienstverleners onder de arm te nemen. Denk aan de nationale postdienst voor standaardleveringen en een lokale koeriersdienst voor een extra snelle levering of flexibelere bezorgdienst. Op die manier heb je veel kans dat één van je verzendingsopties precies past in het schema van je klant.

 

Meer tips? Lees ook:

6 basistips om alles uit je webshop te halen

Zo schrijf je de perfecte blurb voor je webshop

7 veelvoorkomende fouten van de beginnende webwinkelier

6 webdesign-flaters die elke webshop kan vermijden


 

businessfulfilmentLogistiek en e-commerceshipping

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken