6 cruciale shippingtips die elke webwinkelier moet kennen
1. Vermeld de kosten op voorhand
Verras je klant niet met verzendingskosten, ook al is dat iets dat je liever niet in de kijker zet. Het is mogelijk dat klanten hun winkelmandje verlaten als de kosten hen overvallen of als ze het moeilijk vinden om op voorhand op te zoeken hoeveel het totaal hen zal kosten. Vermeld de verzendingskosten dus nog voor ze de check-outpagina bereiken, bijvoorbeeld op de productpagina of in de footer onderaan.
2. Maak gratis verzending mogelijk
Nog beter: bied je klanten een gratis verzendingsoptie aan. Gratis verzending is een van de grootste drijfkrachten voor het doen van een online aankoop, en kan twijfelende klanten net dat laatste duwtje in de rug geven. Natuurlijk is het incasseren van de verzendingskosten niet voor elke handelaar haalbaar. Overweeg daarom een gratis verzending vanaf een bepaalde uitgave of zorg ervoor dat je klanten kunnen kiezen tussen het gratis afhalen van hun bestelling of een betalende levering aan huis.
3. Controleer het adres
Iedereen maakt weleens een typo, ook je bezoekers. Als ze dat doen terwijl ze hun adres ingeven, kan het zijn dat hun bestelling nooit aankomt. Zorg ervoor dat je het adres altijd valideert. Er zijn voldoende tools op de markt die automatisch nagaan of een adres effectief bestaat. Zo ben je zeker dat je verzending vertrekt naar de juiste plek.
4. Kies de juiste verpakking
Een goede verpakking beschermt je pakjes tegen weer en wind, én kan helpen om je webshop in de kijker te zetten. Het is bovendien het eerste wat je klant ziet wanneer zijn pakje aankomt, dus maak er werk van om een verpakking te kiezen die bij jouw winkelconcept past. Je kan bijvoorbeeld investeren in een eigen ontwerp, of dozen herbruiken als je webshop inzet op duurzaamheid.
5. Durf automatiseren
Je kan je hele fulfilment zelf beheren wanneer je net begint, maar wanneer de orders beginnen binnen te rollen, wordt dat haast onmogelijk. Kijk of je bepaalde zaken uit handen kunt geven. Automatiseer bijvoorbeeld het printen van shipping labels, of besteed het stockeren en verpakkingsproces uit.
6. Ga voor meerdere opties
Zelfs wanneer je enkel in eigen land verstuurt, kan je er nog voor kiezen om meerdere dienstverleners onder de arm te nemen. Denk aan de nationale postdienst voor standaardleveringen en een lokale koeriersdienst voor een extra snelle levering of flexibelere bezorgdienst. Op die manier heb je veel kans dat één van je verzendingsopties precies past in het schema van je klant.
Meer tips? Lees ook:
6 basistips om alles uit je webshop te halen
Zo schrijf je de perfecte blurb voor je webshop
7 veelvoorkomende fouten van de beginnende webwinkelier
6 webdesign-flaters die elke webshop kan vermijden