De impact die Siri heeft op e-commerce
Tijdens het World Wide Developer Conference kondigde Apple de HomePod aan. Deze speaker bestuur je met je stem en wordt aangedreven door Siri. Behalve liedjes aanvragen, kan je de digitale assistent gebruiken om producten te bestellen. Steeds meer klanten verwachten hierdoor dat ze met behulp van hun stem items uit je online winkel kunnen bestellen.
Concurrentie
Apple is niet de eerste die komt met een speaker die wordt aangedreven door een digitale assistent. De Google Home en Amazon Echo zijn al enige tijd in omloop en worden al massaal gebruikt door eigenaars om hun inkopen te doen. Ook de HomePod van Apple kan een dergelijke plaats in klanten hun leven innemen, al moet Siri hiervoor nog wel een hoop ervaring opdoen. Door langdurig afwezig te zijn in dit segment, moet de digitale assistent nog veel leren. Gedreven door de concurrentie met Google en Amazon zal Apple zijn virtuele assistent waarschijnlijk snel van achter de schoolbanken uithalen.
Klantenervaring
Hoewel de Google Home en Amazon Echo nog niet verkrijgbaar zijn op de Belgische markt – iets wellicht ook voor de HomePod zal gelden wanneer die uitkomt -, veranderen de speakers gezamenlijk het landschap van e-commerce. Zoals ook tijdens het Adobe Summit werd aangehaald, is klantenervaring nu belangrijker dan ooit. De overvloed aan keuze die klanten hebben, zorgt ervoor dat ze op zoek gaan naar een ervaring die het best bij hun wensen aansluit.
Nu digitale assistenten steeds populairder worden, verwachten klanten dat ze hun inkopen met hun stem kunnen doen. Siri en haar kornuiten hebben bijgevolg een grote impact op de e-commerce. Online winkels die overeind willen blijven in het snel veranderende landschap doen er daarom goed aan digitale assistenten in hun klantenervaring te integreren. Klanten willen interageren met hun stem, willen dat de aankoopervaring intuïtief is en verwachten dat de technologie te allen tijde werkt. Wie niet aan deze wensen voldoet, kan zijn klanten verliezen aan concurrerende winkels die digitale assistenten wel naar behoren in hun klantenervaring hebben geïntegreerd.