Hoe een start-up 12 miljoen dollar ophaalde met één slide

Een duidelijke presentatie, een zelfzekere attitude en een vleugje arrogantie: meer heb je niet nodig om bijna 12 miljoen dollar op te halen als start-up. Tenzij misschien een goed product.

 
Met een goed idee alleen betaal je de kaas op je boterhammen niet. In 2015 stond het water Manny Medina en zijn twee kompanen aan de lippen. In een poging zelfgemaakte HR-software efficiënt te verkopen, hadden de drie mannen een stukje software geschreven om een deel van hun salesactiviteiten te automatiseren. Het team van drie functioneerde zo als een team van twintig verkopers.
 
De software was zo goed, dat de drie mannen hun HR-tool niet aan de man kregen. Iedereen wilde het programma waarmee ze hun eigen sales manageden. Een start-up is flexibel, dus gooide Medina het roer van zijn bedrijf om. Ze zouden voortaan salessoftware verkopen. Met succes: in geen tijd haalden ze één miljoen dollar binnen door de verkoop van de eigen software. De inkomsten volstonden helaas niet om de drie stichters van een luxeleven te voorzien. Ondanks het goede businessmodel en de stijgende verkoop leefden ze van boterham tot boterham.
 
Medina’s twee medeoprichters wilden een investeringsronde houden, de man zelf stond daar argwanend tegenover. Uiteindelijk plooide hij, en ging hij achter investeringsgeld aan.
 

Wonderslide

“Ik had één slide”, vertelt Medina tegen Business Insider. Op die slide stond één grafiek. Die toonde de evolutie van de inkomsten over de tijd. De pitch van de CEO van het intussen succesvolle bedrijfje was kort. “Dit is een grafiek van de groei van onze inkomsten. We verkopen aan salesmensen. Zijn er vragen?”

Via Business Insider

 
De combinatie van goede software, een model dat zichzelf leek te bewijzen en het idee dat hij niets meer te verlezen had, zorgde voor een zelfzekere Medina en die konden investeerders wel smaken. In de eerste investeringsronde haalde hij samen met zijn slide 2,3 miljoen dollar op. In een tweede ronden deed één van de mede-oprichters het trucje nog eens over,  goed voor 9,2 miljoen dollar.
 
Vandaag maakte de salestool van Outreach een succesvol bedrijf. Eerder dit jaar haalde het bedrijf opnieuw 30 miljoen op, afkomstig van onder andere Microsoft Ventures.
 
Het verhaal toont vooral aan dat je best vertrouwen mag hebben in een goed product. Als je model in orde is en wat je verkoopt, werkt, is er geen reden om te nederig of te bescheiden te zijn. Al hangt er natuurlijk veel af aan de investeerders achter wiens geld je aast.

businessStart-uptransformatie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken