Gat in de markt: Ateljee Madelief, Em&Moi en Zazzou
Ateljee Madelief
All that glitters
‘Het leven is te kort om saaie juwelen te dragen,’ prijkt op de homepage van Ateljee Madelief. Je kan er terecht voor handgemaakte én betaalbare juwelen.
Het is een uit de hand gelopen hobby, verklaart oprichtster Wendy Verhoeven. In het voorjaar van 2016 begon zij Ateljee Madelief, nadat ze merkte dat de originele juwelen die ze in haar vrije tijd maakte steeds meer geïnteresseerden trokken. Online verkopen leek haar een logische stap, en sindsdien is de webshop steeds gegroeid. ‘De bezoekersaantallen dikken dagelijks aan,’ beaamt Verhoeven. Dat heeft ze te danken aan slimme marketing en een groeiende naamsbekendheid. ‘Ik bereik mensen vooral via sociale media en op beurzen, en natuurlijk speelt mond-tot-mondreclame een grote rol.’
Elk juweel stelt ze zelf samen, vanuit een eigen ontwerp. Daarvoor doet ze een beroep op inspiratie uit de meest onverwachte hoeken. ‘Ik kijk bijvoorbeeld in boekjes of winkels, maar haal bijvoorbeeld ook ideeën uit woonwinkels. Zo zie ik trends als geometrische vormen, ontwerpen met ananassen en flamingo’s, en die trends kan ik verwerken in mijn juwelen.’ Gemiddeld werkt ze wekelijks zo’n vier à vijf uur om nieuwe items te creëren.
Naast de online verkoop mikt Verhoeven met Ateljee Madelief ook op rechtstreeks contact met klanten door bijvoorbeeld workshops en ‘homeparties’ te organiseren. In de workshops kunnen geïnteresseerden hun oude juwelen onder begeleiding omtoveren in nieuwe creaties: zo wordt een oude armband een modern paar oorbellen. De homeparties bieden op hun beurt de mogelijkheid om het aanbod te ontdekken bij je thuis. Totaal vrijblijvend, verzekert Verhoeven. ‘We gaan nooit aandringen; ze dienen vooral om kennis te maken met het aanbod.’
Em&Moi
Duurzaam design
Tineke Gielen blijft trouw aan haar recept van duurzaamheid, originaliteit en design, terwijl ze voortdurend op zoek is naar unieke eyecatchers voor haar webshop Em&Moi.
‘Mijn ouders hebben me opgevoed met een zwak voor design en vintage. De producten die ik online aanbied, zijn dan ook vaak producten die niet per se over de toonbank vliegen, maar wel in die visie passen,’ vertelt Gielen. Op de webshop vinden we onder andere houten speelgoed, retromeubels en hippe accessoires.
Duurzaamheid en originaliteit speelt een grote rol in de keuze van de producten. ‘Een ecologisch productieproces bijvoorbeeld is voor mij belangrijke factor, zonder het geitenwollensokken-imago opgeplakt te krijgen,’ verklaart Gielen. ‘Wanneer een product plots in alle winkels verschijnt, en naar massaproductie neigt, kan ik ervoor kiezen om het niet meer aan te bieden.’ Het aanbod wordt dan ook regelmatig in een nieuw jasje gestoken.
‘Wanneer een product plots in alle winkels verschijnt, en naar massaproductie neigt, kan ik ervoor kiezen om het niet meer aan te bieden.’
In de toekomst wil Gielen een innovatief winkelconcept opzetten waarbij verschillende ondernemers eenzelfde ruimte delen. ‘Ik vind dat winkels te veel op zichzelf staan: je ziet overal individuele pop-ups, terwijl je zo’n concepten perfect samen kunt brengen. Bijvoorbeeld verschillende winkels die elk op hun eigen manier, maar met een gedeelde insteek, samen een conceptstore uitbaten. Ik denk dat kleine handelaars op die manier een beter antwoord kunnen geven op de huidige hypermarkten.’ Op dit moment heeft Gielen een ruimte in Ninove op het oog, en onderzoekt ze wat de concrete mogelijkheden zijn.
Zazzou
Persoonlijke partypartner
Een feestje in het teken van de sixties of liever toch de glamour van een Hollywood-party? Zazzou biedt accessoires voor meer dan zestig feestelijke thema’s, en speelt in op een extra persoonlijke toets.
Met bijna 2.000 feestartikelen noemt Zazzou zich dé Belgische webshop in feestversiering. ‘Het grote aanbod, gecombineerd met zachte prijzen, is ons sterkste punt,’ zegt Hilde De Scheemaeker. Een andere meerwaarde probeert ze te bieden door een persoonlijke service te garanderen. ‘We werken op maat van de klant: zij kunnen ons contacteren wanneer ze bijvoorbeeld een specifiek thema in gedachten hebben, of een bepaald soort decoratie dat nog niet in de webshop verkrijgbaar is. We helpen ze dan persoonlijk verder.’
Zo fungeert Zazzou ook als ‘partyplanner’, waarbij ze feesten aankleden met de juiste decoratie. Meestal zijn dat verjaardagsfeesten en kinderfeestjes. ‘Wanneer ik de positieve reacties van de ouders hoor, kan ik daar echte voldoening uithalen,’ aldus De Scheemaeker.
Een persoonlijk detail voorziet ze eveneens in de vorm van een gratis geschenkje bij de online bestellingen. ‘Dat zijn geen dure cadeaus,’ klinkt het. ‘Een gommetje, enkele stickervellen of een tol in het thema van het feest, maar zulke extraatjes kunnen wel helpen om die klantenbinding tot stand te brengen. Het toont aan je klanten dat je niet aan bandwerk doet, dat we anders zijn dan bol.com, die duizenden pakjes per dag verstuurt.’
https://www.twinkle.be/achtergrond/167875/gat-markt-3-belgische-webshops-uitgelicht/