4 veelgemaakte SEO-fouten die je kan vermijden
Search Engine Optimalization is een spel met vele factoren, en ook de beste beoefenaars durven nog wel eens bepaalde dingen over het hoofd te zien. Zelfs grote spelers gaan wel eens in de mist waar het hun SEO betreft, en dan specifiek de webstructuren die ze gebruiken.
Het kan gevaarlijk zijn om klakkeloos de praktijken van een populaire website te imiteren. Een grote website kan steunen op zijn reputatie. Als je dat (nog) niet hebt, kan je van sterke SEO een concurrentiewapen maken. Vermijd daarbij deze vier fouten die nog al te vaak bij grote bedrijven terugkomen.
1. Te veel of te weinig facets
Het is een probleem waar elke website met een productlijst mee worstelt: hoe ga je om met het filteren van je producten? Facets maken het mogelijk om meerdere filters op een pagina toe te passen, maar zijn niet echt SEO-vriendelijk. Je vindt online vaak twee uitersten terug. Er zijn de websites met zoveel facets dat ze meer URLs hebben dan eigenlijke producten. Aan de andere kant vind je de websites die zo bang zijn om een te zware structuur te hebben dat ze alles buiten indexering houden en zo mogelijks belangrijke zoekposities mislopen. De middenweg bewandelen is moeilijk, maar niet onmogelijk voor wie de juiste knowhow bezit.
2. Fout gebruik van tags
Veel websites gebruiken de paginatags waarmee ze een zoekmachine de weg wijzen verkeerd. Dat is opmerkelijk, want het is een van de onderdelen van SEO waar je duidelijke spelregels voor hebt die zeggen wat goed en wat fout is. Gok er niet op dat het algoritme van Google slim genoeg is om zijn weg te vinden op je website. Dit is een risico dat je gemakkelijk kan neutraliseren door gewoon je tags op orde te brengen.
3. Tekst in afbeeldingen
Nog een fout die vaak voorkomt, al is dit er eentje die vooral voor beginners geldt: het gebruik van afbeeldingen waar tekst is op aangebracht, in plaats van een afbeelding met daarover een layer met tekst. Een zoekmachine heeft die aparte layer nodig om de tekst bij een afbeelding te kunnen lezen, anders kijkt het er gewoon overheen en mis je de voordelen van de content. Bovendien is een afbeelding waarop tekst rechtstreeks is aangebracht ook niet mobielvriendelijk, want het zal zich niet aanpassen aan het kleinere scherm.
4. Trage laadtijden
Er zijn genoeg studies die aantonen dat online bezoekers snelle laadtijden verwachten en vaak na enkele seconden afhaken wanneer een website zijn tijd neemt om een pagina te tonen. Heel wat webshops bezondigen zich toch aan het creëren van zware pagina’s met een lange wachttijd. Op dit moment heeft de snelheid van je website geen invloed op je ranking in zoekresultaten, maar daar zou wel eens verandering in kunnen komen. Google legt steeds meer de nadruk op snelheid, onder andere met de lancering van het AMP-format. Het is een goed idee om nu al te anticiperen op een aanpassing van het algoritme. Als die verandering dan toch achterwege blijft, heb je nog altijd het conversievoordeel.