Achtergrond, slider

Verkopen op een beurs: 6 tips voor webshops

Ook met alleen een webshop kan je succes behalen op een offline event, zoals een beurs of conferentie. Met deze 6 tips weet je hoe je eraan moet beginnen.

Als online verkoper blijf je vaak niet alleen verscholen achter een computerscherm. Veel verkopers wagen ook een stapje buiten het wereldwijde web en ontmoeten hun klanten op offline events: beurzen, conferenties of andere bijeenkomsten.

Dat is geen slecht idee. Zo’n verschijningen bieden je kansen om een nieuw publiek te ontdekken en extra sales te genereren, ook al verkoop je normaal louter online. Het betekent als webwinkelier wel dat je je normale aanpak wellicht moet omgooien. Hoe behaal je succes met je webshop op een beurs?

1. Kies het juiste event

We moeten je niet vertellen dat je met kinderkleding best niet naar een beurs voor postzegelverzamelaars trekt, maar toch is het belangrijk dat je twee keer nadenkt over op welke beurs je neerstrijkt. Niet alleen het soort producten, maar ook de locatie en de organisatie van de beurs vormen een belangrijk factor in je beslissing. Overweeg hoe bereikbaar het event is voor het publiek, wat er te doen is voor bezoekers en hoezeer jouw webshop past in het geheel. Succesvolle beurzen – lees: een degelijk aantal bezoekers die zich niet vervelen – betekenen doorgaans ook een betere kans op succes voor jouw webshop.

2. Ga voor een doel

Wanneer je je beurs hebt gekozen en een standplaats hebt gereserveerd, kan je beginnen met de voorbereiding. Beslis allereerst wat je wilt bereiken met je beursdag. Er zijn verschillende doelen die je voorop kan stellen. Extra artikelen verkopen is een voor de hand liggende reden, maar bijvoorbeeld ook naamsbekendheid vergaren, e-mailadressen verzamelen, je webshop promoten of zelfs meer likes veroveren op Facebook, zijn legitieme redenen om op een beurs aanwezig te zijn.

Welk doel je kiest, bepaalt hoe je stand eruit zal zien. Wil je ter plaatse verkopen, dan zorg je ervoor dat je een uitgebreid aanbod etaleert en een degelijke voorraad achter de hand hebt. Wil je echter e-mailadressen verzamelen, dan kan je beter mikken op een lokkertje om bezoekers naar je stand te krijgen, zoals een gratis gadget of een wedstrijd.

3. Promoot je aanwezigheid

Normaal gezien doet de organisator van de beurs al het nodige om het event te promoten aan het grote publiek. Dat betekent echter niet dat je op je lauweren moet rusten. Laat gerust weten aan je klanten waar en wanneer je te vinden bent. Begin enkele weken tot maanden op voorhand met je publiek warm te maken voor je offline verschijning via sociale media of een blogpost. Probeer bijvoorbeeld een buzz te creëeren door bijzondere voordelen aan te bieden op de beurs, zoals een korting of een exclusief verkrijgbaar artikel. Zo kan je bezoekers ertoe motiveren om jouw stand zeker niet over te slaan.

4. Zorg ervoor dat je kan verkopen

Niets zo vervelend als een verkoop mis te lopen omdat er iets misloopt tijdens het afrekenen. Om te vermijden dat je potentiële klanten verliest, kijk je best op voorhand wat je nodig hebt om je artikelen te verkopen. Denk zeker na over welke betalingsmogelijkheden je wel en niet zult aanvaarden. Voorzie bijvoorbeeld genoeg wisselgeld om te kunnen teruggeven op betalingen met cash, maar overweeg ook de mogelijkheden rond elektronisch en mobiel betalen. Er zijn verschillende oplossingen die draagbare betaalterminals aanbieden, zonder dat je een abonnement op lange termijn moet aangaan. Andere belangrijke vereisten voor een succesvolle beursdag zijn bijvoorbeeld een stopcontact om je laptop in te pluggen, een stabiele wifiverbinding, kaartlezer, en eventueel tablet(s) waar je klanten hun gegevens kunnen achterlaten.

5. Zet je webshop in de kijker

Er is weinig kans dat je stand groot genoeg zal zijn om je hele online aanbod tentoon te stellen. Je kan daarom altijd terugvallen op je online uithangbord: je webshop. Rust je stand uit met een monitor of een tablet. Wanneer een klant vraagt naar een artikel dat je op dat moment niet bij je op de stand hebt, kan je je hen wel verwijzen naar de webshop. Toon hen het artikel dat ze zoeken op je webshop en bestel het indien gewenst voor hen. Je kan ook altijd een kaartje geven met daarop de naam en url van je webshop, maar de kans is dan veel kleiner dat ze later het artikel gaan bestellen op eigen initiatief.

6. Trek een budget uit voor je presentatie

Het oog wilt ook wel wat; zowel online als offline. Het is een goed idee om te investeren in materiaal om je stand uitnodigend en memorabel te doen ogen. Gratis goodies om uit te delen aan bezoekers zijn een vaste waarde op beurzen en een goede manier verkeer naar je stand te lokken. Een balpen of sticker met de url van je webshop bijvoorbeeld, maar denk ook eens aan iets anders: een gratis koffie of een gratis online download zal je wellicht onderscheiden van de andere standhouders.

Denk daarnaast aan de algemene presentatie. Heb je bedrukte borden of banners nodig? Ga je voor krijtborden en handgeschreven kaartjes? Hoe je je stand presenteert, bepaalt de eerste indruk van de bezoeker. Kies voor een presentatie die past bij je merk, en experimenteer bij het uitstallen van je producten.

Meer tips? Ontdek onze 4 tips om je merk te promoten op sociale media of de 10 tips voor de beste nieuwsbrief

beursbusinessofflinewebshop

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren