Achtergrond

Hoe alles as-a-service wordt

[Analyse] Iets-as-a-Service: in de zakelijke wereld wordt wat ooit een product was steeds meer als een dienst aangeboden. Die evolutie sijpelt stilaan zelfs de consumentenwereld binnen.

 
Platform, Infrastructure, Security, Software: zijn er bits en bytes mee gemoeid, dan kan je het vandaag als een dienst aankopen, vrijwel altijd via een abonnementsformule. De evolutie is al enige tijd bezig en begon weinig verrassend met software. Waar je vroeger een licentie voor een specifieke product kocht, betaal je nu een maandelijkse bijdrage in ruil voor toegang tot steeds de allernieuwste versie van het programma. Mooie voorbeelden zijn Microsoft dat je met Office365 van een éénmalige aanschaf van Office wil afhelpen, of Adobe dat niet meer wil dat je één keer investeert in Photoshop maar verkiest dat je een abonnement op de Creative Cloud neemt.
 

Van capex naar opex

Met de opkomst van de publieke cloud werd die diensteneconomie alleen maar populairder. De cloud geeft zowel start-ups als grote bedrijven immers de optie om zaken aan te bieden waar vroeger een ontiegelijke capex-investering tegenover stond: big data analytics zonder eigen state of the art datacenter was immers geen optie. Vandaag maken enkele bedrijven die investering, en neem je een abonnement op die aangekochte computerkracht en de capaciteiten die daar bij horen.
 
Het nieuwe dienstensysteem ontsnapt intussen voetje voor voetje uit de softwarewereld. De printerwereld, die op het eerste zicht nochtans niet barst van innovatie, neemt daar het voortouw. Printing-as-a-service raakt steeds meer ingeburgerd. We denken onder andere aan HP’s managed printing service, waarbij je de fabrikant maandelijks betaalt in ruil voor printcapaciteit. HP voorziet de juiste printers, staat in voor het onderhoud er van en zorgt er voor dat inkt en papier nooit opraken.
 
Waarom niet natuurlijk. Het internet der dingen en de bijhorende sensoren maken een betere dienstverlening dan ooit mogelijk. Slimme printers kunnen hun fabrikant op tijd waarschuwen wanneer inkt dreigt op te raken, waardoor de dienst die een print-‘provider’ kan aanbieden een stuk interessanter wordt.
 

Verschuiving

Nieuwe markten verschuiven zo steeds meer naar een servicemodel. Dat die evolutie onstuitbaar is, wordt steeds duidelijker. Enkele weken geleden zaken we in ons land de introductie van HP Instant Ink: een light-versie van de managed printing service gericht op consumenten. Ook wie thuis een printer heeft staan, heeft er immers baat bij dat de inkt wordt aangevuld voor hij daadwerkelijk op is. De dienst beperkt zicht tot het aanvullen van inkt in ruil voor de betaling van een abonnement, maar ze illustreert waar de economie van morgen naar toe gaat. Wie intekent op dit aanbod, beseft misschien binnen enkele jaren dat een abonnement waarbij ook het papier geleverd wordt en misschien van tijd tot tijd de printer vervangen wordt, nog meer aan zijn of haar noden voldoet.
 
Er zijn andere tekenen aan de wand. Vandaag investeer je nog in mobile met een capex-investering. Wanneer oude computerhardware is afgeschreven, is het tijd om nieuwe te kopen. Bij die hardware hoort sowieso al een onderhouds- en ondersteuningscontract. Microsoft lanceerde enkele maanden geleden een proefproject waarbij je een Surface-toestel in bruikleen kon nemen, en het na een vooraf bepaalde tijd mits een meerprijs kon inwisselen tegen een nieuwer model. Service pur sang is dit nog niet, maar het is duidelijk dat er iets in de lucht hangt.
 

Mindset

Er zijn legio voorbeelden van zaken die je vroeger gewoon zelf deed, als bedrijf dan wel als individu, maar die je nu als dienstverlening kan aanschaffen. Denk nog aan inkopen en de invloed van maltijdboxen zoals Hello Fresh. Met de opkomst van zelfrijdende auto’s lijkt iedereen het er over eens dat zelfs de individuele aanschaf van wagens bergaf zal gaan. Een abonnement op een wagen van een bepaald kaliber, die eenvoudig komt voorgereden wanneer je hem nodig hebt, voorkomt een grote investering en lost in één klap parkeerzorgen op.
 
Diensten als Netflix, die op zich niet revolutionair zijn vergeleken met digitale tv, maakten het grote publiek klaar voor het betalen van een abonnement op nieuwe zaken. Combineer die metamorfose in het aankoopgedrag met een drang van fabrikanten om klanten, al dan niet via partners, dienstencontracten aan te bieden, en je ziet dat er een heuse economische revolutie voor de deur staat. We komen nu al afkortingen als PaaS, DaaS, BaaS, SaaS en IaaS te kort. In de nabije toekomst zullen we ‘as a service’ misschien niet meer hoeven te vermelden: het zal vanzelfsprekend zijn.
 

businessservicetransformatie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken