Zo gaat Coolblue om met het drukste moment ooit

Eén week voor Kerstmis zet Coolblue zich schrap voor het drukste moment in zijn huidige bestaan. Twinkle ging een kijkje nemen in het magazijn in Tilburg.

Het is nog exact zeven dagen aftellen tot Kerstmis, en dat betekent voor veel mensen hét moment om het web op te gaan om last-minute geschenken op de kop te tikken. Dat merkt ook Coolblue. De online retailer verwacht vandaag het drukste moment ooit. Het piekmoment valt tussen 21 en 22 uur, waarbij wordt afgeklokt op gemiddeld één bestelling per seconde.

De drukste dag van het jaar valt één dag vroeger ten opzichte van 2016. Vorig jaar viel die piek nog op 19 december, eveneens een maandag. Dit jaar worden er echter zo’n 40 procent meer bestellingen verwacht: in totaal zullen ettelijke tienduizenden pakjes het magazijn verlaten. Om de drukte in het magazijn op te vangen, zullen 476 medewerkers ingezet, waaronder een deel interimkrachten.

Werken tot half één

Twinkle bezocht het Coolblue-magazijn in Tilburg en sprak er met Matthias De Clercq, Belgische Coolblue-baas. Tijdens de drukte verloopt het werk zoals altijd, maar maken veel handen het werk iets lichter, legt hij uit. Binnenkomende bestellingen worden persoonlijk gepickt uit de torenhoge rekken die het magazijn vullen. De lijsten waarop de artikelen worden opgesomd, worden zo efficiënt mogelijk opgesteld, zodat de medewerkers snel kunnen werken. ‘Hoelang het duurt voor een bestelling in een pakje verandert, hangt sterk af van de bestelling zelf. Dat kan in vijf minuten, maar evengoed in een kwartier,’ laat De Clercq weten.

 

 

Vervolgens belanden de producten in een open doos op de lopende band en trekken ze richting de splinternieuwe pakjesmachine. Die machine moet de dozen automatisch op de juiste plaats vouwen. Een mechanische arm meet het product in de doos, en drukt de zijwanden naar binnen ter hoogte van de bovenkant van het hoogste artikel. Daarna wordt het deksel erop gelijmd en verschijnt het pakje aan de andere kant uit de machine.

‘Ongelooflijk cool,’ jubelt De Clercq. ‘Door de pakjes op maat te vouwen, besparen we niet alleen karton en ruimte, maar ook vrachtwagens. Omdat er meer pakjes passen in zo’n vrachtwagen, moeten er minder vertrekken. En dat is goed voor het milieu.’ Op de bewuste drukste dag van het jaar zullen er ongeveer tachtig gevulde vrachtwagens het magazijn verlaten: het dubbele van een normale dag.

Om één minuut voor middernacht komen de laatste bestellingen voor die dag nog binnen. Toch zijn de medewerkers niet tot in de vroege uurtjes aan het werk. De Clercq: ‘Die laatste bestellingen duren niet veel langer om voor te bereiden. Ten laatste om half één sluiten we de deuren hier. Tussen middernacht en zes uur ’s morgens bestellen weinig mensen, en die pakjes maken we morgen weer klaar.’

DJ op de werkvloer

Voorbereid op de drukte zijn ze in Tilburg wel. Eind november werd het equivalent van een generale repetitie gehouden. Gedurende één uur werd het magazijn volledig stilgelegd, zodat het aantal bestellingen zich kon opstapelen. Na dat uur werd een tandje bijgezet om de achterstand goed te maken. Zo werd de kerstdrukte van vandaag levensecht gesimuleerd. Mogelijke verbeterpunten die toen naar boven kwamen, konden verbeterd worden vóór de echte pakjespiek plaatsvond.

Ondanks de drukte is de sfeer in het magazijn opvallend gemoedelijk. Er schalt muziek uit de boxen, en later die avond zal een dj de aanwezige medewerkers trakteren op een liveoptreden. ‘Coolblue’ers werken zo hard; tijdens het drukste moment van het jaar verdienen ze vertier,’ aldus De Clerq.

businesscoolblueLogistiek en e-commercemagazijn

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken