Kassaloze winkels: wie doet het Amazon na?
Deze week opende Amazon Go officieel zijn deuren. De winkel lijkt in elk opzicht op een doorsnee supermarkt, maar weet één van de grootste pijnpunten te omzeilen: de kassa. In Amazon Go lopen klanten binnen en buiten zonder langs een wachtrij of self-checkout te passeren. Eventuele aankopen worden automatisch aangerekend via de Amazon Go-app.
Daarvoor gebruikt Amazon een combinatie van machine learning, computer vision en sensoren. Elk product dat uit de rekken wordt gehaald, wordt herkend en aan de juiste persoon gekoppeld. Ben je klaar met winkelen, dan loop je naar buiten en worden je aankopen automatisch betaald via de gekoppelde rekening in de Amazon Go-app. Daarom moeten klanten wel een QR-code in de Amazon Go-app laten scannen aan de elektronische toegangspoorten, vooraleer ze binnengaan. Bij het buitengaan is geen actie vereist.
De opening van de kassaloze supermarkt betekent een doorbraak in de retailsector. Eerder werd de officiële lancering nog uitgesteld wegens technische problemen, maar die lijken nu definitief van de baan. Amazon is echter niet de enige die experimenteert met het nieuwe soort winkelen. Ook in Azië en Europa zetten enkele retailers proefprojecten op met een gelijkaardige insteek.
Albert Heijn
Dichtbij huis neemt Albert Heijn een kassaloos winkelconcept onder de loep. Tegen 2018 plant de Nederlandse supermarktketen om een filiaal uit te rusten met het ‘Tap to go’-systeem. Anders dan bij Amazon wordt er in de winkel geen gebruik gemaakt van sensoren of beeldherkenning, maar van een scansysteem op basis van elektronische prijskaartjes en een contactloze betaalkaart. Klanten die producten willen kopen, tikken hun betaalkaart tegen het prijskaartje. De aankoop wordt geregistreerd en afgerekend via de AH-betaalkaart, en klanten kunnen de winkel meteen verlaten zonder te passeren langs de kassa.
Voor het proefproject mikt Albert Heijn op één van de ‘AH to go’-filialen in Nederland: de kleine stadswinkels die vooral gebruikt worden voor snelle winkeltripjes.
Tao Cafe
In juli 2017 huldigde Chinese e-commercereus Alibaba zijn versie van de kassaloze supermarkt in. Het zogenaamde Tao Cafe combineerde gezichtsherkenning met sensoren om aankopen te registreren, en leunt op die manier dichter aan bij het systeem dat Amazon hanteert. Zo moeten klanten eveneens een QR-code scannen met de Taobao-app vooraleer ze toegang krijgen tot de winkel. Bij het buitengaan worden hun gezichten gescand om de producten te koppelen aan de juiste gebruiker. De boodschappen worden afgerekend via Alipay, de betaalmethode van Alibaba.
De winkel werd opgericht in het kader van een tijdelijk festival, en werd na vijf dagen weer opgedoekt. Alibaba heeft echter grotere ambities met de technologie. Behalve een kassaloze supermarkt, is de internetreus ook bezig met het ontwikkelen van een manier om producten aan te raden op maat van de klant. Een bezoekers die de winkel bezoekt na een potje basketbal en sterk zweet, zou bijvoorbeeld een reeks sportdrankjes aangeboden krijgen. Welk concrete plannen Alibaba heeft omtrent het winkelconcept, is niet bekend.
Moby Mart
Nog een stapje verder gaat de Moby Mart. ’s Werelds eerste (zelf)rijdende winkel is een resultaat van de samenwerking tussen een Zweedse start-up, een Chinees techbedrijf en de Chinese Hefei-universiteit. In de bus bevindt zich een volledig uitgeruste supermarkt, minus de kassa. De Moby Mart is bovendien mobiel, en zou in de toekomst zelfstandig naar klanten toe moeten rollen.
In dit geval moeten klanten wel zelf instaan voor het registreren van hun aankopen. Elk product moet handmatig gescand worden via de smartphone-app. Wanneer de bezoeker het voertuig verlaat, worden zijn boodschappen wel automatisch afgerekend. Het aanbod bestaat vooral uit kleine ‘convenience’-artikelen, zoals lunches en drankjes, maar ook bijvoorbeeld medicatie.
De Moby Mart heeft een proefperiode in Shanghai achter de rug, en krijgt binnenkort al een opvolger, Moby II, die dit jaar nog onthuld wordt.