De valkuilen en uitdagingen van een HTTPS-migratie
Er zijn heel wat voordelen verbonden aan een migratie van je e-commercewebsite naar HTTPS: het is veiliger, straalt meer vertrouwen uit naar je bezoeker en bevordert je positie in de zoekresultaten.
Maak je vandaag nog altijd gebruik van het oude HTTP-protocol, dan wordt het tijd om na te denken over de overstap naar HTTPS. Dat klinkt op zich eenvoudig, je schaft een SSL-certificaat aan en gedaan ermee, maar in praktijk zijn er heel wat valkuilen om voor op te letten.
We overlopen de belangrijkste uitdagingen.
1. Je kan organisch zoekverkeer verliezen
De implementatie van een SSL-certificaat op je website zal vrijwel zeker een effect hebben op je organisch zoekverkeer. Omdat HTTP door HTTPS wordt vervangen, veronderstelt Google dat het om een nieuwe pagina gaat, die opnieuw linkwaarde moet opbouwen.
Een belangrijk aspect van de migratie naar HTTPS is dan ook voorkomen dat de schade aan je organisch zoekverkeer permanent is. Als je de juiste maatregelen treft, zal Google na verloop van tijd beseffen dat het eigenlijk om oude pagina’s gaat en de waarde opnieuw herstellen.
Hoe lang dat precies duurt, varieert. Gewoonlijk duurt het ergens tussen twee weken en twee maanden. Het is daarom een goed idee om de SSL-implementatie tijdens een periode in te plannen waarin je sowieso minder trafiek naar de website trekt, of gedurende die periode iets meer te investeren in betaalde zoekadvertenties via AdWords.
2. Je website bevat onveilige inhoud
Maak een overzicht van alle scripts en externe bronnen die zijn ingesloten in je webshop. Denk daarbij bijvoorbeeld aan invulformulieren en interactieve content, maar ook afbeeldingen en video die vanaf een externe bron worden aangeboden.
Ga vervolgens aan de hand van die lijst na of alles HTTPS-compatibel is. Als de externe bronnen niet versleuteld zijn, zullen ze ook de SSL-encryptie van je eigen pagina’s breken. Wordt er onveilige inhoud op je website weergegeven, controleer dan of er een veilig alternatief wordt aangeboden of ga op zoek naar een andere oplossing.
3. Je website wordt trager na de HTTPS-migratie
HTTPS maakt de communicatie tussen webserver en browser een stuk complexer. De zender moet de data versleutelen voor ze wordt verstuurd, terwijl de ontvanger ze weer moet ontcijferen om te kunnen verwerken. Bovendien moet de HTTP-versie van je website worden doorverwezen naar de nieuwe HTTPS-versie. Dat zorgt voor een hoop extra redirects die doorwegen op de prestaties. Beide factoren kunnen leiden tot langere laadtijden.
Snelheid is voor Google een belangrijke factor om je positie in de zoekresultaten te bepalen, aangezien het een groot effect heeft op de gebruikservaring van je bezoeker. Optimaliseer daarom je website voor snelheid nog voor je aan de HTTPS-migratie begint, en blijf ook daarna je laadtijden goed in de gaten houden.
4. Je zal fouten maken
Een HTTPS-migratie is geen eenvoudig proces, zeker bij complexe webshops met honderden pagina’s. Er wordt al snel een fout gemaakt of een detail over het hoofd gezien. Zorg dat je hierop voorbereid bent en maak een checklist om het hele proces stap voor stap aan te pakken. Opteer ervoor om de migratie eerst op een testserver voor te bereiden of ga stapsgewijs te werk bij het migreren van je live website. Zo beperk je de impact van eventuele problemen.
Mede mogelijk gemaakt door: