Achtergrond

Biedt augmented reality een meerwaarde voor retailers of niet?

Augmented reality kost de retailsector jaarlijks veel geld. Biedt de technologie daadwerkelijk een antwoord op de vragen van de consument of is het eerder een ‘gimmick’?

Augmented reality is de laatste jaren een populair begrip, maar biedt de technologie ook effectief een meerwaarde voor consumenten en retailers? Veel bedrijven experimenteren met de mogelijkheden, maar is het meer dan een ‘gimmick’? Bekende retailbedrijven zoals Ikea, bol.com en Amazon gebruiken de technologie nu al voor het ‘showcasen’ van producten.

Ieder jaar wordt er meer uitgegeven aan de ontwikkeling van toepassingen voor virtual en augmented reality. De retailsector is een koploper als het over deze technologie gaat. Dat meldt het onderzoeksbureau IDC. Zij voorspellen dat de investeringen in virtual reality en augmented reality wereldwijd elk jaar zullen verdubbelen tot 2021. In de komende vier jaar zullen de totale uitgaven toenemen van 11 miljard dollar, zo’n 9,3 miljard euro, tot een totaal van 215 miljard dollar, oftewel 183 miljard euro.

Nieuwe mogelijkheden

Door het gebruik van augmented reality is het mogelijk om een ‘laag’ toe te voegen bovenop de realiteit. Met behulp van een app op je smartphone kan je virtuele beelden toevoegen bovenop de real-time beelden van de smartphonecamera. Die ‘laag’ kan wel degelijk een meerwaarde bieden voor consumenten in de loop van hun keuzeproces, op voorwaarde dat de technologie op een goede manier wordt geïmplementeerd.

Voor de retailsector biedt virtual reality en augmented reality de mogelijkheid om producten te ‘showcasen’. Op die manier kunnen items virtueel worden gepresenteerd aan consumenten. In theorie klinkt het veelbelovend, maar in de praktijk biedt de technologie niet altijd een meerwaarde. Het gebruik van de technologie is enkel zinvol als het een antwoord biedt op een vraag van de klant. Ikea speelt handig in op de behoefte van de consument en biedt met augmented reality een antwoord op de vraag: “Passen die meubels bij mijn interieur?”

Meubels kiezen

De Zweedse meubelwinkelketen Ikea toont dat augmented reality de consumenten wel degelijk kan helpen in hun zoektocht naar het perfecte product voor hun interieur. Door klanten de kans te geven om virtuele meubels uit te proberen in hun eigen interieur, alvorens deze te kopen, ondersteunt Ikea de consument in het nemen van de juiste beslissing.

 

 

Augmented reality is in het geval van Ikea niet langer een simpele ‘gimmick’, maar een hulpmiddel dat een meerwaarde biedt, want het is een bijkomende dienst die Ikea aanbiedt aan klanten die op zoek zijn naar nieuwe meubels. Het gebruik van augmented reality is in dit geval zinvol.

Niet enkel Ikea, maar ook bol.com maakt gebruik van een gelijkaardige augmented reality-app om meubels in het interieur van de klant weer te geven. Op die manier kunnen klanten virtuele meubels uittesten in hun interieur zonder de verplichting om deze achteraf te kopen.

 

 

Door een markeerder, een specifieke prent die te downloaden is op bol.com, in de kamer te leggen, weet de applicatie waar het meubel moet worden geprojecteerd. Het volstaat dan om je camera op de kamer te richten en een meubel te kiezen. Op het scherm van je smartphone zie je het meubelstuk in de kamer staan. In de app is het ook mogelijk om de stukken te draaien of te verplaatsen.

Kleine interieurstukken

De focus van Ikea en bol.com ligt voorlopig op meubelstukken, maar augmented reality kan evengoed kleinere producten in de huiskamer weergeven.

Een nieuwe functie in de Amazon-app toont hoe een item eruitziet in je interieur nog voor je het bestelt. De Amerikaanse e-commercegigant stelt dat augmented reality voor consumenten een meerwaarde kan bieden als zij met hun smartphone een online product kunnen bekijken alsof het daadwerkelijk in de huiskamer aanwezig is.

 

 

Opvallend is dat Amazon het ook aandurft om kleinere producten te bekijken in je woonkamer, want dat komt veel minder vaak voor. Dat is uiteindelijk ook logisch aangezien de impact van zo’n aankoop veel minder groot is. Toch besluit Amazon om de winkelervaring van consumenten aangenamer te maken door hen de kans te bieden om zelf na te gaan of een product in hun huishouden past of niet.

Gebruikers kunnen ondertussen kiezen uit ‘duizenden’ producten. Het artikel wordt op het scherm van je smartphone getoond, bovenop op de beelden van je camera. Vervolgens kan je het item in real-time verplaatsen en roteren, net als een tastbaar product.

Niet de enige toepassingen

Augmented reality biedt ook andere mogelijkheid om consumenten te begeleiden in hun zoektocht naar het ideale product. Onder meer Media Markt biedt een ‘holotour’ aan, een rondleiding in de winkel met een virtuele gids. Op die manier kan de technologie ook in showrooms een meerwaarde bieden en de winkelervaring van klanten verbeteren. Ook Amazon plant augmented reality in de toekomst te implementeren in hun showrooms.

Overbodig gebruik

Niet voor alle problemen is augmented reality de oplossing. Zo sloeg Albert Heijn de bal mis met de introductie van de Productscanner, een app die producten herkent op basis van het etiket of de barcode. Na het scannen geeft de app bijkomende informatie over de ingrediënten, allergenen, voedingswaarden en herkomst van de producten. Sommige producten leveren ook een recept op waarin het product wordt verwerkt.

De app werkt volgens het principe van een doorsnee barcode-scanner en biedt consumenten weinig tot geen voordelen door het gebruik van augmented reality. De implementatie van de technologie biedt geen meerwaarde in de winkelervaring van klanten. Zonder het implementeren van augmented reality werkt de Productscanner op eenzelfde manier en dat geeft het geheel een hoog ‘gimmick’-gehalte.

 

Augmented reality geeft de Productscanner van Albert Heijn weinig tot geen meerwaarde.

Kinderziektes

Augmented reality staat nog deels in zijn kinderschoenen. Het toevoegen van virtuele beelden bovenop de live-view van een smartphonecamera blijft een technische uitdaging voor retailers. De projecties zijn nog niet altijd even realistisch en vertonen nog vaak een ‘plastic’ uiterlijk, maar de beschikbare technologie kan consumenten bijvoorbeeld wel een realistisch idee geven van de afmetingen van een product.

Als retailers in staat zijn om augmented reality een realistische look-and-feel te geven en de technologie op een kwalitatieve en zinvolle manier te implementeren die consumenten daadwerkelijk ondersteunt in hun aankoopproces , dan biedt augmented reality een meerwaarde voor retailers.

amazonaraugmented realitybol.combusinessikeatech

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren