Achtergrond

Xavier Dekeyster, DX-Solutions: “Wie nu juist schakelt, zal als eerste uit de bocht komen”

Het corona virus grapje dat niet de CEO of CTO maar Covid-19 de échte katalysator is van de digitalisering van een bedrijf, bevat heel wat waarheid. Dat stelt ook de Harelbeekse IT-pionier DX-Solutions vast.

In 2005 ging Dekeyster na vier jaar bij Barco voor eigen rekening rijden. “Ik startte met een webshop waarop mensen met wat technische feeling hun computer konden samenstellen. Het was een nieuw concept, en meteen een schot in de roos. Maar een jaar later begonnen ketens als Mediamarkt kant-en-klare computers te verkopen en zakten de marges enorm. Ik had mijn klanten echter horen morren over hun -dure- internetverbinding en richtte dxADSL op, dat de goedkoopste internetprovider in België werd en de eerste met ongelimiteerd internet. Voor de media was ik in die periode het wonderkind van de IT-wereld.”  

Bedrijven helpen digitaliseren 

‘Nadat ik dxADSL in 2011 aan Proximus verkocht, zette ik als consultant digitale  transformatieprojecten op bij onder meer de NMBS, Fortis en Proximus. Maar ik wilde opnieuw ondernemen en bedrijven helpen om slimmer te werken door technologie en innovatie. Zo ontstond in 2013 DX-Solutions, dat vandaag 30 medewerkers telt en de voorbije jaren heel wat erkenning kreeg en op de lijst van Snelst Groeiende Techbedrijven in België kwam te staan.’

‘Onze grootste activiteit, 85 procent van onze omzet, is nog altijd Build , het bouwen van software op maat en van eigen producten. Een tweede, recente activiteit is Think, waarbij we op businessvlak meedenken over de IT-toekomst van een bedrijf en kijken hoe technologie en digitalisering hun bedrijf future proof kan maken. Dit willen we verder uitbouwen, onder meer rond AI, blockchain en industrie 4.0 en datamanagement.’

‘Ook daar zijn we het co-traject ingeslagen met diensten als CTO-as-a-service en het aanbrengen van Agile skills, waar we de organisatie van de klanten versterken door tijdelijk onze mensen in hun organisatie mee in te schakelen als trusted-advisors en coaches. Maintain is onze derde activiteit. Daarbij zorgen we er niet alleen voor dat systemen blijven draaien, maar ook dat ze veilig, updatable en upgradable  blijven, onder meer door ethical hacking’.

Investeerders 

Recent kwamen twee (West)-)Vlaamse investeerders het kapitaal versterken. ‘Namen en bedragen noem ik liever niet, maar het is wel substantieel voor een flinke groeisprong en het zijn mensen die gepokt en gemazeld zijn in de ondernemerswereld. We hebben een holdingstructuur opgericht waarbinnen we een shared services-verhaal willen opzetten. Kleinere bedrijven hebben allemaal nood aan expertise op diverse vlakken zoals ICT, HR en marketing. Wij willen ze een totaal service aanbieden, maar wel telkens vanuit hun eigen ecosysteem.’

‘Ook onze eerste overname past daarin. Om ons Build-verhaal te versterken hebben we  CTO4hire overgenomen. CTO4hire is een ‘CTO-as-a-service’-speler met twee medewerkers. Het verhuurt technische C-levelprofielen aan middelgrote bedrijven. Onze toekomst ligt zeker in de combinatie van overnames en organische groei. Ik ben heel blij dat we met dat extra kapitaal op een niveau hoger kunnen spelen, zeker in coronatijden.’ ,

Corona doet lat hoger leggen 

De coronacrisis vormde ook de aanleiding om met eigen (gratis) webinars te starten. ‘We begeleiden bedrijven in diverse topics over de digitale transformatie. Naast AI, platformen bouwen, blockchain en portalen, is b2b-e-commerce er één van. Gedurende de coronaperiode blogde ik op LinkedIn over ‘koop lokaal’. Ik ben een grote voorstander, maar verwacht dan wel dat de lokale webshop op een hoger niveau staat. Toen ik onlangs online een nieuwe grasmachine wilde bestellen omdat we niet uit ons kot mochten, werd ik gek. Moeilijke vindbaarheid, gebrekkige productinformatie, te lange levertijden: het kan vandaag gewoon niet meer. Met die webinars probeer ik bedrijven niet alleen vooruit te helpen, maar vooral eerst wakker te schudden om die inhaalbeweging te maken.’ 

Dit interview komt uit het ICT Jaarboek 2020. Meer lezen? Download het jaarboek via deze link.

businessinterviewjaarboek

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren