Augmented reality: een nieuwe revolutie voor retail?
AR of augmented reality is het projecteren van virtuele beelden in de dagelijkse realiteit. Miljoenen jongeren komen er op dagelijkse basis mee in contact dankzij games zoals Pokémon Go, of de ludieke filters van fotoapplicaties genre Snapchat en Instagram. Augmented reality heeft zich dus al spelenderwijs weten binnendringen in onze maatschappij, maar de technologie heeft natuurlijk heel wat meer toepassingsmogelijkheden dan entertainment. Ook in de businesswereld, met name vooral retailers, beginnen de technologie stilaan ook te omarmen.
The next big thing
Misschien heeft 2020 nog niet voor een definitieve doorbraak voor augmented reality kunnen zorgen, maar als we experts mogen geloven zal dat niet lang meer mogen uitblijven. Ook dit jaar staat augmented intelligence weer hoog in de Hype Cycle van Gartner, een lijst met opkomende technologieën die het meeste potentieel hebben om business te transformeren die elk jaar verschijnt. Gartner voorspelt dat de opkomst van augmented reality versneld zal worden door 5G-netwerken. Ook de CEO’s van grote technologiebedrijven zoals Apple en Facebook hebben een groot geloof in de technologie. Tim Cook heeft augmented reality zelfs al eens ‘the next big thing’ genoemd. Apple en Facebook zijn op dit moment in een race verwikkeld om een AR-bril uit te brengen.
Veel meer dus dan zijn neef virtual reality lijkt augmented reality een plaats te zullen krijgen. Dat komt omdat AR veel eenvoudiger te implementeren. Waar virtual reality je onderdompelt in een andere wereld, streeft augmented reality naar een mix tussen het virtuele en de realiteit. Voor virtual reality heb je gespecialiseerde hardware nodig, augmented reality kan ondersteund worden door de camera van je smartphone. iPhones en iPads ondersteunen de technologie via AR Quick Look, veel Android-smartphones hebben de Scene Viewer.
Toepassingen in retail
Retailers beginnen met mondjesmaat te zoeken naar hoe ze deze technologie bruikbaar kunnen maken. De technologie staat binnen deze context nog in de kinderschoenen, maar het stijgende belang van de webshop zal zeker de grote retailers aansporen te experimenteren met augmented reality. En vandaag de dag zien we ook al enkele zeer interessante toepassingen, vooral binnen de kleding- en schoenenindustrie en andere accessoires. Kledingfabrikanten zoals Nike en GAP bieden via hun webshop een ‘virtuele paskamer’ aan. Daar kan je de producten die je online bekijkt ook eens passen alvorens je ze koopt. Maar ook binnen de meubelindustrie zien we al eerste toepassingen. Zo heeft marktleider IKEA een AR-toepassingen waarmee je de meubels al eens in je huiskamer kan plaatsen.
Één van de grootste voordelen van AR voor retail is een hogere tevredenheid van klanten na de aankoop. Ze hebben immers het product al eens kunnen visualiseren alvorens het ze kopen. Zo weten ze of de kledij hen past, en komen ze niet na levering nog tot de teleurstelling. Het gevolg zijn lagere retourcijfers.
Zolang de coronacrisis de ervaring van het fysieke winkelen zal beïnvloeden, lijkt augmented reality de best mogelijke oplossing. Want uit verschillende surveys bij consumenten blijkt dat veel consumenten uit voorzorg toch nog liever online kopen dan naar de winkel te gaan. Maar zelfs de best uitgebouwde webshop kan niet voor een fysieke beleving zorgen. Met augmented reality kan die fysieke ervaring wel ervaren worden, omdat je de producten toch al eens kan ‘uitproberen’.
Consumenten staan open voor AR
De retailers zijn dus al aan boord, maar wat met de consumenten. GetApp voerde onlangs een grootschalige studie uit bij meer dan duizend Nederlandse consumenten omtrent het gebruik van augmented reality tijdens het online shoppen. Daar kwamen enkele interessante bevindingen uit. Zo zou 42% van de respondenten geantwoord hebben interesse te hebben in augmented reality. Een 17% gaf aan het ook al daadwerkelijk gebruik te hebben. Je kan zeggen dat dat niet de helft is, maar de percentages liggen een stuk hoger voor jongere generaties. Vooral de leeftijdsgroep van 26-35 jaar geeft aan al wel eens met AR geshopt te hebben, en een groot deel van de leeftijdsgroep 18-25 zou dergelijke toepassingen gebruiken als ze voor handen zijn.
Uit de survey blijken ook duidelijk de voordelen die augmented reality bieden voor shoppers. Bijna de helft van de consumenten die al gebruikt maakte van AR zegt dat ze minder geneigd zijn een product te retourneren. 55% van die groep geeft aan dat ze minder snel naar de fysieke winkel zullen gaan als de oline webshop een AR-functie heeft. Wanneer gevraagd naar de voornaamste redenen om augmented reality te willen gebruiken, dan waren de meest gegeven antwoorden betere visualisatiemogelijkheden (55%), sneller kunnen kopen (38%), nieuwe technologieën kunnen gebruiken (36%), en betere hygiëne en veiligheid tijdens de pandemie (35%). De voornaamste reden om augmented reality niet te willen gebruiken is dat de technologie de echte fysieke ervaring toch nog niet volwaardig kan vervangen. Andere redenen zijn bezorgdheden rond privacy, het moeten installeren van applicaties of simpelweg dat de retailer het nog niet aanbied.