Domeinnaam: je eigen plek op het web

Je domeinnaam is het adres waarop klanten jouw website kunnen vinden. Zo moet je een domeinnaam registreren.

Wanneer je verhuist, dan moet je jouw nieuwe adres aangeven bij je nieuwe gemeente. Die regel telt ook wanneer je je zaak wilt verhuizen naar het wereldwijde web. Elke website moet een unieke domeinnaam registreren. Die domeinnaam wordt vervolgens bewaard in het Domain Name System-protocol, zeg maar de Gouden Gids van het internet, waar het wordt gekoppeld aan het IP-adres van je website.

Je zaak online brengen begint dus met het laten registreren van jouw unieke domeinnaam. Maar hoe kies je een goede domeinnaam en waar moet je die laten vastleggen?

Waaruit bestaat een domeinnaam?

Een domeinnaam bestaat uit drie onderdelen die een duidelijke hiërarchie hebben waarbij we van achteren naar voren opbouwen: een topleveldomein (TLD), een secondleveldomein (2LD) en een subdomein. Het onderscheid tussen de verschillende onderdelen wordt meteen duidelijk als we naar de domeinnaam van onze website TechPulse Business kijken:

https://business.techpulse.be

In ons voorbeeld is .be het topleveldomein. Het domein .be is een landcode die verwijst naar het land waar de website geregistreerd is, in dit geval natuurlijk België. Zo heeft elk land wel zijn eigen unieke domeinextensie: .nl voor Nederlandse websites, .fr voor Franse websites, en zo verder. Sommige regio’s en steden in België hebben ook hun eigen domeinextensie zoals Vlaanderen (.vlaanderen), Brussel (.brussel) en Gent (.gent). Een dergelijke domeinnaam kan je gebruiken als je het lokale karakter van jouw zaak in de verf wil zetten. Naast een landcode kan je ook voor een generieke domeinextensie kiezen. Bekende voorbeelden die je ongetwijfeld al vaak hebt zien voorbijkomen op het internet zijn .com, .org en .net. Je kan ook nog kiezen voor een combinatie van de beiden, bijvoorbeeld .org.be.

Voor de domeinextensie vinden we het middelniveau of het secondlevel-niveau, hier dus techpulse. Dit is het unieke stukje van je domeinnaam dat klanten moet helpen je website te vinden. Het is dus belangrijk dat hier een duidelijke verwijzing naar de naam van je zaak of je merk staat. Het woordje business tenslotte is het subdomein. Dit is nog een optioneel extraatje dat je aan je domeinnaam kan toevoegen om een afdeling binnen je bedrijf naar de voorgrond te halen, en staat tussen (of ter vervanging van) de www-prefix en je domeinnaam. Google maakt bijvoorbeeld handig gebruik van subdomeinen om al haar verschillende producten van elkaar te onderscheiden: mail.google.com, maps.google.com, translate.google.com etc. Hou jij het echter bij één website, dan is een subdomein toevoegen aan je domeinnaam niet nodig. Hoe eenvoudiger en duidelijker je domeinnaam, hoe makkelijker klanten je website zullen vinden.

Regels voor domeinnamen

Je hebt in theorie onbeperkte vrijheid in het kiezen van je unieke domeinnaam, maar je bent wel gebonden aan enkele regels. In België moet een domeinnaam aan de volgende criteria voldoen:

  • Een domeinnaam bestaat uit minstens twee tekens en maximaal 63 tekens.
  • Alle letters van het alfabeten cijfers tussen 0 en 9 zijn toegelaten.
  • Koppeltekens zijn toegelaten, maar slechts op beperkte plaatsen. Een domeinnaam mag niet beginnen of eindigen met een koppelteken en een koppelteken mag ook niet tegelijkertijd het derde en vierde teken zijn.
  • Een domeinnaam mag de goede zeden niet schenden.
  • De domeinextensie moet aanvaard worden door de Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN). Op hun website houden ze een lijst bij met erkende domeinextensies.
  • Elke domeinnaam is uniek en kan niet hergebruikt worden.

Hoe registreer ik een domeinnaam?

Nu is het tijd om onze domeinnaam te registreren. Dat is in slechts enkele stappen gebeurd:

  1. Domeinnaam kiezen
  2. Domeinnaam registreren
  3. Website bouwen

Stap 1: Is mijn domeinnaam nog vrij?

Heb je een domeinnaam in gedachten? Controleer dan eerst of deze al niet in gebruik is voor een andere website. Als je domeinnaam gewoon de naam van jouw bedrijf is, dan zal die in de meeste gevallen nog wel vrij zijn. Heet jouw zaak echter bijvoorbeeld ‘Janssens Verwarming’, dan stijgt de kans wel aanzienlijk dat die domeinnaam reeds geclaimd is door een gelijknamige concurrent. Gelukkig zijn er heel wat gratis online tools ter beschikking waarmee je kan zoeken of een bepaalde domeinnaam nog vrij is.

Domeinnaam kiezen
Het vinden van een domeinnaam voor je website kan soms een hele zoektocht zijn.

Stap 2: Domeinnaam registreren

Zonder domeinnaam geen website. Om een webadres te registreren moet je dus eerst een domeinnaam met de bijpassende domeinextensie bemachtigen. Welke domeinextensie je kiest, kan een persoonlijke keuze zijn wat je het best bij je zaak vindt passen, of ook ingegeven worden door de beschikbaarheid of prijs van jouw domeinnaam met de gewenste domeinextensie. Zo is een landcode vaak duurder dan een generieke domeinnaam, maar een landcode zegt wel meer over het geografische bereik van je zaak.

Een domeinnaam huur je bij een webhostingprovider die je domeinnaam (bestaande uit een TDL en 2DL) dan zal registreren. Wil je nog een subdomein toevoegen, dan kan je die bij de meeste providers achteraf nog gratis configureren. Bespreek met je webhostingprovider ook eens de mogelijkheid om een uniek e-mailadres voor je zaak te koppelen aan de domeinnaam.

Stap 3: Website bouwen

Let op: een geregistreerde domeinnaam betekent niet dat je nu al een volwaardige website hebt. Je hebt op dit moment enkel een adres gereserveerd voor je website, waar het huis nog op moet gebouwd worden. Laat je hierin ook stap voor stap bijstaan door je webhostingprovider.


Dit artikel komt uit het e-book “Dossier digitalisering: je zaak online uitbouwen”. Het volledige e-book kan je hier gratis downloaden.

businessdomeinnaamwebsite

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken