Eerste hulp bij SEO: handige tips en tools

Wil je dat klanten jouw website eerst vinden en niet die van de concurrentie? SEO legt de basis voor online succes. Zo ga je te werk.

Vandaag de dag kan je bedrijf haast niet meer overleven zonder een sterke online-aanwezigheid. Centraal in die digitale strategie staat je website. Daarmee vertel je aan (potentiële) klanten wie je bent, waar je bedrijf voor staat en waarom ze bij jou moeten aankopen. Je kan overtuigde klanten meteen ook binnenhalen door een webshop of online bestelformulier te integreren in je website. Om klanten te overtuigen, moet je website visueel aantrekkelijk en overzichtelijk zijn opgebouwd, maar alles begint bij bezoekers naar je website te leiden. De wetenschap die zich daarover buigt heet zoekmachineoptimalisatie, kortweg SEO.

Experten in deze discipline onderzoeken hoe de algoritmen van zoekmachines zoals Google in elkaar zitten en vooral hoe zij die algoritmen naar hun hand kunnen zetten om hun website goed te laten ranken. Slaag jij er maar niet in om de toppositie te bemachtigen in Google? We lijsten de belangrijkste basisregels op en bespreken enkele tools die je kunnen helpen bij het bepalen van je SEO-strategie.

Waarom is SEO belangrijk voor je bedrijf?

Je vraagt je nu misschien af waarom je aandacht moet besteden aan SEO. Als je goede content brengt, zullen de bezoekers vanzelf wel komen, toch? Dat klopt, maar je content kan nog zo goed zijn, als niemand je website weet te vinden zal niemand die lezen. SEO draait dus voor een groot deel rond het vergroten van de zichtbaarheid van je bedrijf. Dit bekende gezegde vat het belang van SEO perfect samen: ‘de beste plaats om een lijk te verstoppen is op de tweede pagina van Google.’

Verschillende studies hebben dit gezegde al kracht bijgezet: 90 tot 95 procent van alle doorklikresultaten vanuit Google gaan naar resultaten die zich op de eerste pagina bevinden, twee derde van de internetgebruikers kijkt zelfs niet verder dan de eerste vijf resultaten. Bijna niemand doet dus moeite om verder door te klikken naar de tweede pagina. Waar zoekmachines jouw website ranken ten aanzien van je concurrenten, kan het verschil maken of een potentiële klant eerst voor jou of een concurrent kiest. Een goed uitgebouwde SEO-strategie kan je bedrijf dus een serieus concurrentieel voordeel opleveren.

SEO in de praktijk: hier moet je op letten

Zoek het juiste trefwoord

Bij het ontwerpen van je website en webpagina’s moet je dus rekening houden met hoe de algoritmes van Google denken. Die gaan naar bepaalde zaken kijken om een pagina een score toe te kennen. Hoe hoger de score, hoe beter je positie in de zoekresultaten. Ten eerste zijn trefwoorden van groot belang. Internetgebruikers typen zelden volzinnen in in een zoekbalk. Op basis van één of hooguit een paar woorden willen ze de beste informatiebron of leverancier vinden. Je moet dus één of meerdere trefwoorden zoeken waarop jij wil ranken.

Dat trefwoord moet je dan prominent naar voren laten komen in de titels, tussentitels en bodytekst van de pagina. Ook afbeeldingen moeten passen bij dat trefwoord en (achter de schermen) een alt-tag met het betreffende trefwoord krijgen. Maar hier mag je ook niet in overdrijven. Vroeger werd wel eens uitgegaan dat een trefwoord extra gebruiken altijd beter is, maar ‘keyword stuffing’ heeft een tegendraads effect. Ook is het beter om een uniek trefwoord te vinden dat minder door concurrerende webpagina’s wordt gebruikt.

Linkbuilding: alles hangt samen

Een webpagina staat niet op zichzelf. Elke pagina die online gaat breit een nieuw draadje aan het eindeloze kluwen van het world wide web. Hyperlinks zorgen ervoor dat al die miljarden webpagina’s rechtstreeks of onrechtstreeks met elkaar samenhangen. Zoekmachines zullen dus ook speuren naar hyperlinks op jouw website en je belonen voor je sociale gedrag. Het toevoegen van links in je webcontent heet in vaktermen ‘linkbuilding’. Over linkbuilding bestaan talloze handleidingen, maar concreet houdt het in dat je twee soorten links hebt die van belang zijn: interne en externe links. Interne links verwijzen je bezoekers logischerwijs door naar andere pagina’s op je website. Die kan je handig inzetten om je klanten via pagina’s met algemene informatie over een product meteen door te verwijzen naar je webshop, of naar een blogpost die hen meer diepgaandere informatie geeft.

Externe links verwijzen je klanten door naar een andere website. Hoewel dit misschien aanvoelt alsof je je bezoekers wegjaagt, zijn ook deze van belang. Meestal zijn externe links gewoon verplicht naar de regels van correcte bronvermelding, maar vaak hebben bedrijven ook grof geld over om hyperlinks op een website te krijgen. Externe websites die naar jou als bron verwijzen, geven je website heel wat credibiliteit voor zoekmachines. Verwijzen meerdere websites voor een bepaald thema naar jouw website, dan zal je door zoekmachines erkend worden als een autoriteit op dat vakgebied en zal je bijgevolg ook prominenter naar voren komen bij relevante zoekopdrachten.

Image Credit: Mathias Rosenthal (Beeld via iStock)

Controleer wel regelmatig de hyperlinks die je integreert in je eigen webcontent. Links die verwijzen naar een pagina die niet meer bestaat, zowel intern als extern, doen meer kwaad dan goed.

Snelheid website

Een trage website is niet alleen nefast voor de gebruikservaring van je bezoekers, het kan ook je SEO-strategie fnuiken. Google voerde in 2021 enkele wijzigingen door aan zijn algoritmen waarbij de laadsnelheid van een website als een doorslaggevende parameter kan gelden. Halen twee webpagina’s een gelijke score, dan zal de snelst ladende pagina het voordeel krijgen. Enkele goede gratis tools om de laadsnelheid van je website te controleren zijn Google PageSpeed Insights, Pingdom en WebPageTest.

Kwaliteit boven kwantiteit

Je kan nog zo goed de regels van SEO opvolgen, finaal zal het de kwaliteit van de content zijn die bepaalt of een bezoeker zal blijven hangen en/of terugkomen naar je website. Breng unieke, kwaliteitsvolle content en vermijd koste wat kost dat je te veel pagina’s met dubbele content hebt. Voor goede content zullen algoritmen je evenzeer belonen.

Een van de grootste fouten die webbeheerders wel eens maken is overdrijven met zoekmachineoptimalisatie. Ze zijn zo gefocust op het plezieren van de zoekalgoritmen dat ze vergeten dat ze hun webpagina’s voor mensen moeten ontwerpen. SEO dient louter ter ondersteuning van je content om deze meer zichtbaar te maken. Het klinkt als een groot cliché, maar je bouwt een website voor je klanten, niet voor een machine.

De beste SEO-tools

Nu je de basisregels van SEO kent, is het tijd om je strategie uit te werken. Technologie zou technologie niet zijn als er een overaanbod aan tools zou bestaan die je SEO-strategie ondersteunen. We bespreken enkele tools die we kunnen aanbevelen.

Yoast SEO

11 miljoen websites gebruiken Yoast SEO om hun webpagina’s conform de SEO-regels te krijgen. Yoast SEO is een handige plug-in van Nederlandse makelij die je makkelijk in Wordpress kan integreren. Is je webpagina klaar voor publicatie? Laat Yoast dan eerst even een SEO-controle uitvoeren. Yoast zal onder andere het gebruik van trefwoorden in titels en tekst en het invoegen van hyperlinks beoordelen. Heb je een groen gezichtje? Dan kan je publiceren!

Yoast SEO heeft een gratis versie, maar je kan ook een Premium-abonnement nemen voor 99 euro per jaar. De betalende versie bevat natuurlijk heel wat meer functies. Met Yoast Premium kan je onder andere dode links op je website opsporen en analyseren of je goed scoort in Google en hoe je beter zou kunnen scoren.

Klik hier voor meer informatie over Yoast SEO

SEMRush

Wil je het bredere SEO-plaatje in kaart brengen? Dan is SEMRush een van de beste programma’s die je kan vinden. De mogelijkheden die deze tool biedt zijn eindeloos. Zo kan je een zeer uitgebreide SEO-analyse van je website maken. Op welke trefwoorden scoor je goed en op welke minder goed? Hoe is je Google-positie geëvolueerd? Waar heeft jouw website autoriteit op verworven? Welke pagina’s presteren het best? SEMRush toont het je allemaal in een handig overzicht.

Die data kan je ook gaan vergelijken met je grootste concurrenten. Zo zie je op welke trefwoorden je concurrenten misschien beter scoren dan jij en zelfs waar zij advertenties op verkopen. Dat helpt je zoeken naar de juiste trefwoorden waarin jij je kan gaan onderscheiden van de rest. Ook daar helpt SEMRush je graag mee. Geef een trefwoord in en SEMRush analyseert hoe hoog de kans is dat je goed kan ranken op dat trefwoord. Daarnaast kan je SEMRush eens grote kuis te laten houden in je backlinks. Misschien heb je zonder het doorhebben wel externe links toegevoegd die schadelijk kunnen zijn voor je website.

Een goedkope software is SEMRush helaas niet. De goedkoopste formule kost je al 99 euro per maand als je een jaarabonnement zou nemen, het duurste plan kost zelfs bijna 450 euro per maand. Maar als je de mogelijkheden die SEMRush biedt ten volste benut, is het een investering die zich in geen tijd terugverdient. Het is niet voor niets dat de grootste merken ter wereld gebruiken maken van de tool.

Interesse in SEMRush? Neem dan hier een kijkje

businessdigital-marketingSEOslidertipstrending

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken