Achtergrond

De nieuwe dataprofielen van Colruyt: hoe werkt dat precies en wat levert het je op?

colruyt xtra
© Colruyt
Recent lanceerde Colruyt vier dataprofielen waartussen gebruikers moeten kiezen als ze nog toegang willen hebben tot het Xtra-aanbod. Om welke data gaat het precies die verzameld wordt? Hoe wordt die verwerkt? En wat levert het jou als klant op?

Meer dan vier miljoen klanten maken inmiddels al gebruik van de Xtra-kaart en -app om boodschappen te doen bij de Colruyt Group. Via de app kan je makkelijk boodschappenlijstjes maken en je blijft ook op de hoogte van interessante kortingen en aanbiedingen.

Uiteraard is het de bedoeling van Colruyt om net als andere winkelketens klanten een persoonlijk aanbod voor te schotelen. Tot nu toe maakten expertenteams een inschatting van wat voor bepaalde klanten interessant zou zijn. Voortaan echter wil men het aanbod afstemmen op een doorgedreven analyse van persoonlijke data. Daarvoor is echter de expliciete toestemming van de klant nodig en die toestemming hangt dus samen met de keuze voor een van vier mogelijke dataprofielen.

Omdat men nog bezig is met het uitrollen van het nieuwe systeem en alles in een nog relatief vroege fase zit, is het moeilijk om duidelijk te zeggen waar klanten zich precies aan mogen verwachten. We moeten het dan ook doen met de algemene beschrijvingen die Colruyt zelf geeft. Eén ding is echter wel zeker: de verschillende dataprofielen bepalen niet zozeer welke data er van jou als klant verzameld wordt, wél wat Colruyt en partners er vervolgens mee mogen doen. In alle gevallen immers wordt er op basis van je koopgedrag een klantprofiel aangemaakt, maar niet elk dataprofiel zal even uitgebreid met dat klantprofiel aan de slag gaan. Hieronder zetten we alles op een rijtje.

xtra colruyt shopping
© Colruyt

Vier Xtra-dataprofielen: van Minimal tot Advanced

Er zijn dus vier dataprofielen om uit te kiezen: Minimal, Basic, Connected en Advanced. Elk dataprofiel bouwt verder op het vorige, waarbij Minimal het minst uitgebreide is en Advanced het meest uitgebreide. Colruyt zelf raadt aan om Basic te kiezen, maar natuurlijk is de klant vrij om zelf te bepalen welke optie aangeklikt wordt. Sowieso bevat elk dataprofiel de basisvoordelen van Xtra, met name het kunnen aanmaken van boodschappenlijstjes en het kunnen profiteren van de bekende (hoeveelheids)kortingen.

Wie voor Minimal kiest, kiest eigenlijk gewoon voor die basisfunctionaliteiten, maar kan ook aanbiedingen krijgen van Xtra-partners waar je al met Xtra gewinkeld hebt. Deze partners kunnen je ook gepersonaliseerde marketingberichten sturen voor hun eigen diensten en producten. De partners in kwestie zijn Bio-Planet, Boir, Collect&Go, Colruyt Group, Colruyt Group Academy, Colruyt Laagste Prijzen, Colruyt Luxemburg, Comarkt, DATS24, Dreamland, Newpharma, Okay & Okay City, Spar Colruyt Group en Xtra zelf.

Basic vervolgens gaat een stapje verder en toont je op basis van je klantprofiel ook aanbiedingen van partners waar je nog niet gewinkeld hebt. Ook wordt je klantprofiel gedeeld met mediapartners (bijvoorbeeld Facebook) zodat partners jou gepersonaliseerde reclame kunnen tonen. Colruyt noemt dit “altijd relevante aanbiedingen” en die kan je ook gewoon te zien krijgen wanneer je nergens bij de Colruyt Group ingelogd bent. Dit komt omdat je onder het Basic-dataprofiel ook via cookies verder gevolgd kan worden.

Waar Basic je nog nieuwe winkels liet ontdekken, voegt Connected daar ook nieuwe merken aan toe. Partners van Xtra krijgen bij dit dataprofiel dus meer vrijheid om niet alleen zichzelf te promoten, maar ook specifieke merken die zij in hun winkels aanbieden. Als klant kan je wel zelf bepalen van welke partners je wel en geen marketingberichten wil ontvangen, dus indien gewenst kan je bijvoorbeeld Colruyt en Bio-Planet toelaten en al de rest weren. Dit kan bij je Profiel onder Nieuwsbrieven en folders.

Advanced tot slot is volgens Colruyt het dataprofiel dat je maximaal laat besparen. Dat komt omdat je onder dit profiel ook rechtstreeks gecontacteerd kan worden door partners van Xtra, waar je ook bent. In de praktijk betekent dit voornamelijk dat er voor partners van Xtra geen beperkingen zijn om jou op basis van het gedeelde klantprofiel te bombarderen met relevante aanbiedingen rond van alles en nog wat, of het nu in de app, via mail of op sociale media is. Waar je bij andere profielen hoogstens door de Colruyt Group gecontacteerd kan worden over een promotie van bijvoorbeeld Lotus, zou je bij Advanced door Lotus zélf gecontacteerd kunnen worden en wie weet levert je dat wel een extra korting op die je anders niet zou krijgen.

Aanpassen wanneer je wil

Zoals gezegd is het voorlopig nog moeilijk in te schatten in hoeverre klanten écht een verschil zullen merken tegenover vroeger en tussen de verschillende dataprofielen. “Persoonlijke aanbiedingen” zal je sowieso krijgen, maar bij het ene profiel zal dat uitgebreider en op meer plaatsen gebeuren dan bij het andere.

Als klant moet je dus vooral zelf even bepalen hoe breed je je data wil laten gebruiken voor de marketingdoeleinden van de Colruyt Group en diens partners. Sommige mensen zullen zich er ongemakkelijk bij voelen dat hun koopgedrag met “partners” gedeeld wordt, terwijl er ongetwijfeld ook heel wat zijn die er veel minder een punt van maken en vooral graag aanbiedingen op maat voorgeschoteld krijgen.

Wat ze bij Colruyt alleszins wel goed doen, is relatief transparant zijn over de verschillende opties, al blijft de verwoording voor een leek hier en daar soms wat moeilijk te begrijpen. Positief is echter dat de gebruiker duidelijke opties heeft en dat die ook makkelijk toegankelijk zijn via de Xtra-app of -website. Daar kan je ook op elk moment van dataprofiel wisselen door bij je Profiel naar Privacy en vervolgens Mijn data te gaan.

Uitgelicht artikel Colruyt Smart Cart Colruyt start met brede uitrol slimme winkelwagen met camera’s
businesscolruytprivacy

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals