Lezersonderzoek: twee op drie kreeg al te maken met een datalek
Phishing, ransomware, psyware, data breaches, … Het lijkt wel alsof niemand nog veilig is voor cybercriminaliteit. Hoe meer we afhankelijk worden van technologie in ons dagelijkse leven, hoe groter het risico dat je ten prooi valt aan een sluwe truc van cybercriminelen. De technologieplatformen dragen daar mee de verantwoordelijkheid voor. Nieuwsberichten over datalekken waarbij mailadressen en telefoonnummers van miljoenen mensen voor het grijpen liggen, komen steeds vaker voor.
Maar hoe vaak worden we nu echt geconfronteerd met datalekken? Online tools zoals haveibeenpwned.com, de Firefox Monitor en benikerbij.be helpen je het uitzoeken. Wij lieten voor een onderzoek onze eigen lezers eens de test doen. Zo wilden we de kans inschatten dat je als modale Belg direct betrokken geraakt bij een datalek. En die kans blijkt best hoog te zijn. Slechts 138 respondenten (op een totaal van 417) gaf aan dat diens mailadres of telefoonnummer nog nooit is uitgelekt. Dat is één op drie respondenten die tot heden de dans is kunnen ontspringen.
Voor de overige 67 procent dus minder goed nieuws. Gelukkig blijkt het aantal datalekken voor de meeste Belgen nog mee te vallen. Het merendeel (38 procent) zag zijn/haar gegevens één tot vijf keer uitlekken. Daartegenover staan wel 88 lezers (21 procent) die al meer dan tien keer betrokken waren bij een datalek.
Wat te doen bij een datalek?
Als gebruiker sta je helaas soms machteloos als hackers binnenbreken bij de beheerder van je gegevens. Toch zijn er bepaalde stappen die je kan nemen om de gevolgen zoveel mogelijk te beperken. Schiet nog niet onmiddellijk in paniek als je leest over een datalek bij een bedrijf waar je klant bent. Europese privacywetgevingen verplichten de beheerder om betrokkenen te informeren over datalekken. Die mail zou informatie moeten bevatten over welke informatie precies gelekt is.
Gaat het om inloggegevens, pas deze dan zo snel mogelijk aan en controleer ook de inloggegevens van andere accounts. In het geval van financiële gegevens neem je best contact op met je bank. Indien nodig zal de bank je kredietkaarten tijdelijk blokkeren tot het lek is opgelost. Wees ook altijd alert voor sporen van identiteitsfraude. Hackers zullen soms proberen jouw persoonsgegevens te misbruiken om acties in jouw naam uit te voeren. Heeft de datalek je persoonlijke schade toegebracht? Dien dan via dit formulier een klacht in bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit.