Blogger bij IT Professional: Toon Coppens
Zoals elke post deze dagen begint, hierbij de beste wensen voor een gezond en vreugdevol 2010. Persoonlijk kijk ik weer uit naar uitdagingen en opportuniteiten die onze venture dit jaar te wachten staan rond mobiele betalingen. Op privévlak verheug ik me op de altijd verrassende en evoluerende waarom-vragen van onze twee kinderen.
Rond nieuwe media en technologie verwacht ik dit jaar de grote doorbraak van augmented reality, gps-trackingapplicaties en, hoe kan het ook anders, mobiele betalingen.
Drie jaar geleden op Mobile World Congress Barcelona toonden we nog de eerste realisaties van augmented reality. Het commentaar was unaniem dat consumentenadoptie ervan nog meer dan vijf jaar zou duren en dat er geen toepassingen voor waren. Ondertussen weten we al beter en wordt er elke week een nieuwe augmented reality-applicatie gelanceerd voor iPhone 3GS of Android. Dankzij augmented reality ga ik dit jaar eindelijk kunnen antwoorden op de vraag van mijn oudste hoe hoog die berg daar is en hoe die heet, simpelweg door er met de iPhone naartoe te wijzen.
Eenzelfde snelle adoptie verwacht ik dus voor mobiele betalingen, waardoor we bij Alcatel-Lucent anderhalf jaar geleden een venture hebben opgericht die oplossingen voor operatoren en bedrijven aanlevert. In een ‘wat ik wil, wanneer ik wil wereld’ is het namelijk moeilijk uit te leggen aan de kinderen dat je piano kan spelen op de gsm, Bumba kan bekijken op tv wanneer je wil, maar dat je geld moet gaan afhalen in een vaste automaat of gepast geld moet hebben voor een frisdrankautomaat. Wat is er dus gemakkelijker dan je gsm die je portefeuille wordt?
Meer over deze trends in de komende weken, waarbij ik je ook een kijk zal geven achter de schermen van onze corporate venture, een klein bedrijf binnen een grote multinational.