Business

Mythes in ECM: one size fits all

Er bestaan nogal wat misverstanden rond enterprise-contentmanagement. 

ECM doet uitschijnen dat het beheer van content of informatie in bedrijven per definitie voor het hele bedrijf is, en dan nog liefst gebaseerd op één softwareoplossing van aanbieders als IBM, EMC of Microsoft. “Maar in de praktijk vertrekken bedrijven vanuit de situatie dat contentmanagement verdeeld zit over diverse departementen en systemen”, weet Dimitri Schmitz, solutionmanager van Fujitsu Services.

In de praktijk gaan organisaties volgens hem dan ook meestal niet migreren naar één softwareoplosing, die dan bijvoorbeeld alles omvat. “In praktijk overheerst in contentmanagement de zogenaamde best of breed-aanpak, of misschien beter: best of what we have”, zegt Schmitz.

De best of breed-aanpak wijst er ook op dat één generieke ECM-oplossing vaak niet alle noden van bedrijven kan vervullen. “Ook al zijn de bestaande oplossingen voor ECM behoorlijk omvattend, toch worden ze in de praktijk gekoppeld aan bepaalde niche-oplossingen”, aldus Schmitz.

Of hoe niet alleen een volledig bedrijfsbreed enterprise-contentsysteem eerder uitzonderlijk is, maar ook voor het ECM-systeem zelf de one size fits all-vlieger niet opgaat. Enterprise-contentmanagement bestaat dan ook uit diverse onderdelen.

businesscontentmanagementecmenterprisecontentmanagementitprofessionaltrendsentips

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken